Bohuslav Martinů - Concerto for Cello and Orchestra No. 1, H. 196 00:27:32
1. Allegro moderato 00:08:54
2. Andante moderato 00:11:00
3. Allegro 00:07:26
Bohuslav Martinů - Concerto for Cello and Orchestra No. 2, H. 304 00:36:27
4. Moderato 00:12:42
5. Andante poco moderato 00:14:04
6. Allegro 00:09:37
Angelica May cello
Czech Philharmonic Orchestra
Václav Neumann conductor
Stereo digital studio recording, Rudolfinum, Prague, 1981.
In the impressive series of twenty-eight concertante instrumental works with orchestra accompaniment produced by Bohuslav Martinu (1890 - 1959), there are four compositions devoted to cello. Two of them are captured here, featuring the German cellist Angelica May. The inspiring, suggestive atmosphere of Paris exerted a beneficial influence on the rapid development of Martinu's talent, a process which soon yielded its first fruits. Their originality met with deserved attention in the composerś home country and beyond its borders. Among those works was the first of his two cello concertos. The second one, which was written later, at the end of World War II, in New York, had an unusual fate in that it waited no less than two decades for its concert-platform premiere. It took place in 1965, thanks to the Czech cello virtuoso Sasa Vectomov. This is certainly not a work readily accessible at first hearing, and yet, those who are patient enough to get down to its core will be rewarded by the thoroughly sublime experience of savouring to the full its refined dialogue between cello and orchestra, climaxing by a cadence in the final movement. On this recording the solo part was delivered by Angelica May, an artist whose frequent visits of Prague contributed in her forming an affectionate and profound relation to Martinu's music.
V úctyhodné řadě dvaceti osmi koncertantních instrumentálních skladeb s průvodem orchestru v díle Bohuslava Martinů (1890-1959) nalezneme i čtyři věnované violoncellu. Dvě z nich jsou zachyceny na naší nahrávce s německou violoncellistkou Angelicou Mayovou. Inspirující prostředí velkoměsta nad Seinou s neopakovatelnou sugestivní atmosférou ovlivnilo příznivě rychlý rozvoj velkého talentu a ten záhy vydal první plody, které vzbudily svou originalitou zaslouženou pozornost nejen doma, ale i v cizině. K nim patří i První ze dvou violoncellových koncertů. Druhý pak vznikl na sklonku války v New Yorku a jeho osud byl zvláštní potud, že čekal plných dvacet let na svou pódiovou premiéru. Došlo k ní až v roce 1965 zásluhou českého violoncellisty Saši Večtomova.Není to skladba přístupná na první poslech, ale ten, komu se podaří proniknout až k jejímu jádru, bude odměněn krásným uměleckým zážitkem z duchaplného dialogu sólového violoncella s orchestrem, který vrcholí efektní kadencí v závěrečné větě. Sólový partna naší nahrávce přednáší Angelica Mayová, jež si k dílu Bohuslava Martinů vytvořila během svých častých uměleckých návštěv Prahy vřelý a zároveň zasvěcený vztah.
(Supraphon 2001)
Parametr | Hodnota |
format | CD audio |