Bedřich Smetana - Dalibor - Opera in 3 Acts (1867)
(2CD)
Libretto Josef Wenzig, Ervín Špindler
King of Bohemia (baritone) Václav Zítek
Dalibor, knight (tenor) Vilém Přibyl
Budivoj, commander of the castle guard (baritone) Bohuslav Maršík
Beneš, jailor (bass) Jaroslav Horáček
Vítek, mercenary of Dalibor (tenor) Miloš Ježil
Milada, sister of the burgrave of Ploskovice (soprano) Eva Děpoltová
Jitka, village-maiden on the Dalibor's estate (soprano) Naďa Šormová
One of the judges (bass) Karel Hanuš
Judges, mercenaries and the people Brno State Opera Chorus, Chorus Master Josef Pančík
Brno State Philharmonic Orchestra, Conductor Václav Smetáček
Recorded at the Stadion hall, Brno, June 9 - September 2, 1979
Bedřich Smetana's opera Dalibor resembles a heroic canvas with miniature paintings of emotional turmoil in men's hearts. The story which drew on the historical reports from 1497-1498 enabled the librettist Josef Wenzig to develop potent situations, some of which had already proven effective. Nevertheless, the composer chose another approach. The musical interpretation of the story, the characters and mainly their inner life was so autonomous and convincing that it made his final work timeless. He transformed the medieval subject matter of love at first sight into a hymn about defiance and freedom. He equippedthe opera with well-arranged leitmotifs and made his characters musically vivid far beyond what the text had offered. The rebellious haughtiness of the main hero was softened by emotional fervour whereas the main heroine's grievance was balanced by repentance. Moreover, the ruler who is supposed to punish crime reveals his sensible nature and the minor folk characters gain human dimension in the opera. Through the detailed composition and the ever-repeating omen of tragic end the work achieved its constant inner suspense. Arias, ariosa, duets, choirs as well as interludes are brought together in a vast scene which supports the arch of grand musical architecture, the shape of which is not similar to others. Smetana's Dalibor is well ahead of time due to its musical and dramatic properties. In addition, the demands for recitation make it progressive as well. The challenging voice parts of the main characters ranging from lyrical fineness to the dramatic vintage performance along with the emphasis on the powerful interpretation did not have their counterpart in the Czech opera until the time of Dalibor's premiere in 1868.
Třetí Smetanova opera Dalibor (1868) překvapila po slunné Prodané nevěstě chmurnou atmosférou pozdně gotického příběhu a neobyčejnou vášnivostí citu. Smetanovi nabídl libreto Josef Wenzig, který sice česky cítil, ale byl německy vychován a v německém jazyce psal. Jeho text přeložil Ervín Špindler, aby mohl Smetana komponovat na verše v češtině. Někdy se o Daliborovi v zahraniční muzikologickéliteratuře hovoří jako o českém "Fideliovi". Paralela se nabízí v přestrojení hlavní hrdinky do mužských šatů. Milada je však zcela jiného založení, než věrně oddaná Leonora. Nejde zde omanželskou lásku, nýbrž o stravující vášeň, jíž proti své vůli a zdravému rozumu vzplane žena, poté co spatří muže netušeného vzrůstu, energických gest a neochvějného rozhodnutí pomstít smrt zabitého přítele. Navíc Smetanova opera na rozdíl od Beethovenovy je cele prokomponovaná, scénické proměny jsou podloženy hudebními předěly a užívá příznačné motivy. Smetana započal svou kompoziční práci polovině dubna 1865 a na konci roku 1867 Dalibora dokončil. Premiéra se konala v Novoměstském divadle (dnešní Státní opera Praha) 16. května 1868, kdy byly na nábřeží položeny základní kameny k Národnímu divadlu.
Reedice této nahrávky je součástí cyklu s názvem Poklady české opery, ve které se postupně objevují další na CD dosud nevydané záznamy kompletních oper.
Na CD dosud nevydaná opera Bedřicha Smetany Dalibor v nastudování dirigenta Václava Smetáčka!
(Supraphon 2012)
Parametr | Hodnota |
format | CD audio |