Bedřich Smetana (1824-1884) - Tajemství / The Secret - Comic Opera in Three Acts
2CD
libretto by: Eliska Krasnohorska
contralto: Stepanka Stepanova
soprano: Milada Cadikovicova
bass: Karel Kalas
baritone: Premysl Koci
bass: Vladimir Jedenactik
tenor: Oldrich Kovar
bass: Josef Krikava
soprano: Stefa Petrova
tenor: Ivo Zidek
tenor: Rudolf Vonasek
chorus master: Jarmil Burghauser
conductor: Jaroslav Krombholc
Prague National Theatre Chorus
The secret of the success of the co-operation between Bedřich Smetana (1824-1884) and Eliška Krásnohorská (1847-1926) was mutual trust and reverence for artistic creation. Both of them strove for cultivated refinement of new Czech musical and literary works, and in The Secret they attained an exemplary solution. Following the completion of their joint opera The Kiss, Smetana bore with difficulty the gradual loss of hearing and material hardship. Krásnohorská encouraged him to continue to write operas. She aimed at treating genuine human themes. For The Secret, the second of the three operas she and Smetana created together, she prepared a libretto based on her story set in the present day in the region beneath the Bezděz peak. At the same time, she underlined the plot with detailed drawing of characters, depicting in turn pig-headedness and emotionality, mulishness and loquaciousness, wit and caginess, devoutness and superstition, yearning for love and lucre alike. Smetana found in the gamut of observations of the national character the opportunity for a thorough compositional elaboration. However, the leading of the story lines into a single denouement resulted in an unusually compendious musical expression. He consistently worked with the motifs. The main musical theme, akin to the world of the symphonic poem From Bohemian Fields and Groves, served to render both the presage of a mystery and a dance trifle. Yet Smetana also applied the real sound of flails, imitation of the nightingale's song, stylisation of a broadside ballad and folk song, set to music a procession as well as a dance of sprites in a dream, composed a fugue and large ensembles, and after he had accorded at least one independent song to each main and minor character, he asked for verses for another spacious scene of the baritone hero.
The process, starting with the sketch of the libretto and ending with the completion of the score, lasted from 1876 to 1878. And in all aspects the final result was a true operatic gem.
Mezi poklady českých oper nacházíme tentokrát Smetanovo Tajemství v nastudování Jaroslava Krombholce z roku 1953. Eliška Krásnohorká připravila pro Smetanu libreto s vlastním současným příběhem z kraje pod Bezdězem. Dějové linky prokreslila zároveň s postavami, dotkla se furiantství i citovosti, umíněnosti i upovídanosti, vtipu i vypočítavosti, zbožnosti i pověr, touhy po lásce i po zlatě. V široké paletě postřehů o národní povaze nalezl Smetana příležitost k pečlivému skladatelskému rozpracování. Z hlavního hudebního tématu, blízkého světu symfonické básně Z českých luhů a hájů, dovedl vytěžit předzvěst záhady i taneční žert. Ale sáhl také po skutečném zvuku cepů, po nápodobě zpěvu slavíka, po stylizaci kramářské i lidové písně, zhudebnil procesí i rej skřítků ve snu, vypracoval fugu i velké ansámbly, a když už věnoval každé hlavní i vedlejší postavě nejméně jeden samostatný zpěv, požádal o verše pro ještě jeden rozměrný výstup hlavního barytonového hrdiny. Výsledek všemi svými vlastnostmi připomíná vybroušený drahokam.
Na CD dosud nevydaná opera Bedřicha Smetany Tajemství v nastudování dirigenta Jaroslava Krombholce!
(Supraphon 2011)
Parametr | Hodnota |
format | CD audio |