Rudolf Dašek - Pohádka pro Beritku
1. Angel Eyes (Matt Dennis) 05:26
2. It Might As Well Be Spring (Richard Rodgers) 05:46
3. Pohádka pro Beritku / Fairy-Tale for Beritka (Rudolf Dašek) 05:18
4. Fašank / Fashank II (Rudolf Dašek) 05:01
5. Bewitched (Richard Rodgers) 04:45
6. One, Two, Free... (Rudolf Dašek) 04:18
7. Stella By Starlight (Victor Young) 03:15
8. Blue Note (Rudolf Dašek) 02:35
9. Foukej / Blow! (Rudolf Dašek) 06:53
Rudolf Dašek Trio (Rudolf Dašek guitar, Vincenc Kummer bass, Ivan Smažík drums)
Pohádka pro Beritku je první sólové album jedinečného jazzového kytaristy Rudolfa Daška. Natočil ho v roce 1970, kdy už byl významnou osobností české hudby a měl i nepominutelné úspěchy v zahraničí. Pohádka pro Beritku obsahuje vlastní skladby i jazzové standardy. Hudební kritik Ivan Poledňák o této desce napsal: „Ve všem, co Dašek hraje, cítím především velké a bytostné muzikantství, tedy zároveň odpor k vnějškovému, lacinému, módnímu, k tak hojně se vyskytující horečnaté snaze odlišit se za každou cenu, přijít s něčím šokujícně novým. Je to zároveň deska plná vtipu, ovšem jemného a ryzího muzikantského vtipu, spočívajícího v okamžitém ozvláštnění melodie, ve fantastickém propletení rytmických pásem atp.“ Nahrávka teď poprvé vychází na kompaktním disku.
Z obalu původního českého LP: Album, které máte k dispozici, představuje Rudolfa Daška (narozen 1934 v Praze, kde také absolvoval Státní konservatoř) jako neobyčejně sensitivního hudebníka, jehož skvělé technické dispozice, a v jistém smyslu i značně neortodoxní nástrojová stylizace, jsou podřízeny nejenom jednotlivým výrazovým polohám té či oné skladby, ale jeho osobitému hudebnímu myšlení vůbec. Součástí této koncepce je jednak svérázný přístup k interpretaci klasického evergreenového repertoáru - na této LP je to např. použití play-backové techniky v Angel Eyes nebo transformace známého Rodgersova tématu It Might As Well Be Spring do charakteristické kytarové polohy s použitím latinských rytmů - jednak Daškův vlastní skladatelský svět. Zajímavým znakem jeho kompozic je jejich různorodost, ať už ve smyslu technickotvárném, či ve složce emocionální. Zahrnují ohlasy bluesových tradic jazzu (výmluvně to ilustruje téma Blue Note, které je reminiscencí na atmosféru stejnojmenného Harrellova klubu), lyrickou meditativní polohu jazzových balad (titulní skladba alba), ovlivnění hudbou rock'n'rollové oblasti (Foukej!), intimní vztah k modálním intonacím lidových tanců (Fašank II) až po občasné výlety k projevům charakteristickým pro jazzovou avantgardu (One, two, free…). Avšak i při této mnohotvárnosti Daškova projevu zůstává výrazně osobitým umělcem, jehož styl je snadno identifikovatelný pro každého milovníka jazzu (sleeve-note Antonín Matzner, 1970)
Parametr | Hodnota |
format | CD audio |