1. Otono Porteno (Ástor Piazzolla / arranged by Tomáš Ille)
2. Invierno Porteno (Ástor Piazzolla / arranged by Tomáš Ille)
3. Primavera Portena (Ástor Piazzolla / arranged by Tomáš Ille)
4. Verano Porteno (Ástor Piazzolla / arranged by Tomáš Ille)
5. Le Grand Tango (Ástor Piazolla / arranged by Radek Baborák)
6. Adiós Nonino (Ástor Piazzolla, Václav Krahulík / arranged by Tomáš Ille & Radek Baborák)
7. Oblivion (Ástor Piazolla / arranged by Tomáš Ille & Radek Baborák)
8. Libertango (Ástor Piazzolla / arranged by Tomáš Ille & Radek Baborák)
Radek Baborák French horn & artistic director
Petr Valášek bass clarinet, Dalibor Karvay violin, Martina Bačová violin, Milan Al-Ashhab violin, Karel Untermüller viola, Vilém Kijonka viola, Hana Baboráková cello, David Pavelka double bass, Václav Krahulík piano, Jiří Stivín Jr. percussion & drums, Ladislav Bilan Jr. vibraphone, Ivana Švestková Dohnalová harp, Ondřej Roskovec bassoon, Kateřina Javůrková French horn, Mikuláš Koska French horn, Kryštof Koska French horn
In the year of the centenary of Ástor Piazzolla’s birth, an album comprising some of the renowned composer’s best-known compositions in the style of the Argentine tango is released by the conductor and phenomenal horn player Radek Baborák. The album has been recorded in collaboration with Radek Baborák Orquestrina, an ensemble composed of foremost soloists and chamber players. Its variable line-up is adjusted according to the needs of individual projects which mostly consist of tailor-made arrangements of music originally composed for other instruments. Baborák’s wish to extend the repertoire for the French horn through such arrangements eventually brought him to Ástor Piazzolla. In collaboration with the arranger Tomáš Ille and having received consultations from the famous violinist Fernando Suárez Paz who had been member of Piazzolla’s acclaimed Quinteto for ten years, Baborák introduced his first, original arrangements of Piazzolla’s music in 2014, on the debut album of his ensemble. In 2019 he dedicated an entire eponymous album to Piazzolla, also recorded by Orquestrina. The characteristic sound of tango, provided by the bandoneon, is produced in Baborák’s arrangements by the French horn, bass clarinet, violin and piano. Together with his colleagues, Baborák has expanded the catalogue of sounds and sound effects available for the performance of Piazzolla’s music, including rapping on the French horn, slaps performed on bass clarinet, prepared piano, glissandos, imitation of the sound of cicadas, sirens and others. Performing Piazzola’s music, the members of Orquestrina often incorporate improvised cadenzas, fixed improvisations and make free with Piazzolla’s typical ornamentation. Their spontaneously energetic and at the same time lyrical performance takes Piazzolla’s compositional inventiveness onto an entirely new level.
V roce stého výročí narození proslulého argentinského skladatele Ástora Piazzolly vydává dirigent a špičkový hráč na lesní roh Radek Baborák album s jeho nejslavnějšími skladbami v žánru argentinského tanga. Album vychází přesně v den Piazzollových nedožitých 100. narozenin (11. 3. 2021), v den, kdy slaví narozeniny i samotný Radek Baborák, jenž tímto albem završuje svoji průkopnickou cestu aranžéra a interpreta Piazzollova díla. Album nahrál se svým souborem „Radek Baborák Orquestrina“, složeným ze špičkových sólistů a komorních hráčů, jehož obsazení průběžně přizpůsobuje jednotlivým projektům, majícím zpravidla podobu na míru šitých úprav skladeb vytvořených původně pro jiné nástroje. Baborákova neutuchající touha rozšiřovat prostřednictvím takových úprav repertoár pro lesní roh jej přivedla i k Ástoru Piazzollovi. Ve spolupráci s aranžérem Tomášem Illem a také po konzultacích s houslistou Fernandem Suárezem Pazem, který byl deset let členem Piazzollova slavného Kvinteta, poprvé představil netypické úpravy Piazzollových skladeb v roce 2014 na debutovém albu svého souboru a v roce 2019 jim věnoval již celé album „Orquestriny“ s příznačným názvem „Piazzolla“. Charakteristický tangový zvuk bandoneonu přebírají v Baborákově verzi lesní roh, basklarinet, housle a klavír. Se svými spoluhráči obohacuje Baborák katalog zvukových efektů používaných v piazzollovském repertoáru o řadu novinek, jako jsou údery do lesního rohu, slapování na basklarinet, preparovaný klavír, glissanda, napodobování zvuků cikád, sirén apod.
(Animal Music 2021)
Parametr | Hodnota |
format | CD audio |