1. Mikhail Glinka - Somnenije 04:49
2. Mikhail Glinka - Ne iskushaj menja bez nuzhdy 03:54
3. Mikhail Glinka - K Molli 03:48
4. Mikhail Glinka - Ne govori, chto serdcu bol'no 02:27
5. Pyotr Ilyich Tchaikovsky - Ne sprashivaj 03:35
6. Pyotr Ilyich Tchaikovsky - Nam zvjozdy krotkije sijali 03:53
7. Pyotr Ilyich Tchaikovsky - Na son grjadushchij 03:40
8. Pyotr Ilyich Tchaikovsky - Noch' 05:01
9. Boris Šeremetěv / Boris Sergeyevich Sheremetyev - Ja vas ljubil 02:31
10. Aleksandr L'vovich Gurilyov - Uletela ptashechka 01:38
11. Alexander Sergeyevich Dargomyzhsky - Ja pomniu gluboka 03:32
12. T. A. Kiui / Cěsar Antonovich Cui - Carskoselskaja statuja 01:31
Modest Petrovich Mussorgsky - Piesni i pljaski smerti
13. Kolybel`naja 05:41
14. Serenada 04:32
15. Trepak 05:29
16. Polkovodec 05:55
Jozef Benci - bass, Jana Nagy-Juhász - piano
In the 19th century, composers sought inspiration in poetry, the simplicity and modesty of folk songs. Romances reflecting on loneliness, betrayed love and the misery of the abandoned occupied a special position in Russian lyric poetry in the first half of the 19th century, represented by A. S. Pushkin and other writers. Based on the Romantic poets' works, composers expressed their own intimate feelings, as well as muted defiance. One of the first to have written romances was Mikhail Glinka, the founder of the Russian nationalist music school. A whole generation of his successors, including P. I. Tchaikovsky, embraced the genre, creating numerous romances, mainly set to contemporary Russian poetry. Especially noteworthy among such works is M. P. Mussorgsky's cycle Songs and Dances of Death, made up of four pieces depicting the horror and bizarreness of death, referred to by the composer as "danse macabre".
Jozef Benci is a highly esteemed opera and oratorio singer, a soloist of the Slovak National Theatre in Bratislava, who has worked with the Czech Philharmonic and the BBC Symphony Orchestra, conducted by Jiří Bělohlávek, performed with Edita Gruberová and other renowned artists. Owing to his robust, yet highly sensitively led voice, a remarkable sense for songs' intimate nature, as well as an immaculate diction, he is a brilliant performer of Russian romances.
The profundity and emotionality of Russian romances encompassed in Jozef Benci's voice.
Skladatelé 19. století rádi vyhledávali poetické předlohy vyznačující se prostotou a skromností lidové písně. Romance, báseň s tématikou osamělosti, zrazené lásky a hořkosti opuštěných, získala zvláštní místo v ruské lyrice první poloviny 19. století, mezi básníky puškinovské generace. Skladatelé v jejich poezii nacházeli silnou inspiraci a prostředek k vyjádření vlastních intimních zpovědí i potlačovaného vzdoru. K prvním skladatelům romancí patřil zakladatel ruské národní hudby Michail Glinka. Celá generace jeho následovníků až po Čajkovského se tomuto žánru věnovala intenzivně a zanechala nespočet romancí převážně na verše soudobých ruských básníků. Zvláštní místo zde zaujímají Musorgského impozantní Písně a tance smrti - cyklus čtyř písní zobrazující hrůzy a bizarnost smrti, o němž sám autor hovoříval jako o "danse macabre".
Jozef Benci je vyhledávaným sólistou v operním a oratorním repertoáru (sólista ND v Bratislavě, spolupráce s ČF a BBC Symphony Orchestra pod taktovkou Jiřího Bělohlávka, s Editou Gruberovou atd.). Veliký, leč citlivě vedený hlas, pozoruhodný smysl pro intimitu písňového repertoáru i dokonalá výslovnost jej předurčují k vynikající interpretaci ruských romancí.
Hloubka i patos ruských romancí zaznívají v plnosti v hlase Jozefa Benciho.
(Supraphon 2019)
Parametr | Hodnota |
format | CD audio |