1.-3. Sergei Prokofiev - Violin Concerto No.1 in D major, Op.19
4.-7. Dmitri Shostakovich - Violin Concerto No.1 in A minor, Op.77
Daniel Matejča violin, Prague Radio Symphony Orchestra, conductor Tomáš Netopil
20th December 2024 (1-3), 30th January 2025 (4-7) Studio 1of the Czech Radio, Prague
In 2022, it was with Shostakovich’s First Violin Concerto that Daniel Matejča, 17 years old at the time, triumphed at the competition Eurovision Young Musicians. Reviewers at journals including Gramophone, BBC Music Magazine, and Classica enthusiastically compared his Supraphon debut album of the complete sonatas for solo violin by Eugene Ysaye (2023) with recordings made by today’s star violinists. It was clear that after that solo album, Matejča would soon return to the studio to record Shostakovich’s First Concerto. The composer wrote it in 1947/48 for David Oistrakh. Shostakovich, however, had been labelled a “formalist”, and his prominent use of Jewish musical motifs was another obstacle under the antisemitic Soviet regime, so the premiere of this exciting work was postponed until after Stalin’s death. Sergei Prokofiev worked on his First Violin Concerto intermittently between 1914 and 1917. Full of contrasting passages, the work differs sharply from Shostakovich’s dramatic concerto. Daniel Matejča is in his element in both concertos, playing with stirring energy and technical virtuosity, expressing a wide range of emotions, ranging from rawness to delicacy and captivating depth. The conductor Tomáš Netopil is an experienced accompanist in the best sense of the word, shaping the orchestra’s sound with a wide range of dynamic and colours, but above all keeping in perfect step with the soloist as he tells his story. The recording also features sound of extraordinary colour, presence, and spatial plasticity.
Byl to První Šostakovičův houslový koncert, se kterým tehdy 17letý Daniel Matejča v roce 2022 ovládl prestižní soutěž Eurovision Young Musicians. Jeho supraphonský debut s kompletem sólových sonát Eugena Ysaye (2023) recenzenti časopisů Gramophone, BBC Music Magazine, Classica ad. nadšeně srovnávali s nahrávkami houslových hvězd dneška. Že se po sólovém albu Matejča s Prvním Šostakovičem brzy vrátí do studia, bylo jasné. Skladatel jej v letech 1947–48 psal pro Davida Oistracha. Byl však označen za „formalistu“ a výrazné židovské hudební motivy byly v antisemitském sovětském režimu další přítěží, takže premiéry se strhující dílo dočkalo až po Stalinově smrti. První houslový koncert mladého Sergeje Prokofjeva, jenž vznikal s přestávkami od roku 1914 do 1917, je plný kontrastních poloh a představuje i výrazný protipól k Šostakovičovu dramatickému dílu. Daniel Matejča je v obou koncertech ve svém živlu – hraje se strhující energii i virtuosní technikou, pohybuje se na široké škále emocí mezi syrovostí, jemností a jímající hloubkou. Zkušený Tomáš Netopil je doprovázející dirigent v nejlepším smyslu toho slova: tvaruje zvuk orchestru v bohaté paletě dynamiky a barev, především však sólistu na každém kroku provází jeho příběhem.
(Supraphon 2025)
| Parametr | Hodnota |
| format | CD audio |