CD 1
Ludwig van Beethoven - Piano Sonata No. 3 C major Op. 2
1. Allegro con brio 10:24
2. Adagio 07:52
3. Scherzo. Allegro 03:25
4. Allegro assai 05:44
Ludwig van Beethoven - Piano Sonata No. 9 E major Op. 14
5. Allegro 06:39
6. Allegretto 03:56
7. Rondo. Allegro comodo 03:36
Ludwig van Beethoven - Piano Sonata No. 23 "Appassionata" F minor Op. 57
8. Allegro assai 10:16
9. Andante con moto 06:10
10. Allegro ma non troppo - Presto 08:40
CD 2
1. Ludwig van Beethoven - 32 Piano Variations On An Original Theme C minor WoO 80 11:21
Ludwig van Beethoven - Six Bagatells Op. 126
2. Andante con moto 03:55
3. Allegro 02:54
4. Andante cantabile e grazioso 02:52
5. Presto 04:03
6. Quasi allegretto 02:21
7. Presto - Andante amabile e con moto 05:04
Ludwig van Beethoven - Piano Sonata No. 32 C minor Op. 111
8. Maestoso. Allegro con brio ed appassionato 09:47
9. Arietta. Adagio molto semplice e cantabile 19:17
Jan Bartoš - piano
Stereo digital studio recording 4th June 2017, Martinů Hall, Academy of Music Prague
Launching his Mozart debut recorded with the Czech Philharmonic and Jiří Bělohlávek (Supraphon 2017), Jan Bartoš drew to himself a lot of critical attention on an international scale. Those who reviewed the album especially appreciated his rare ability to combine thorough understanding both of the musical architecture and the deep emotionality of the works (a quality possessed also by the pianist's tutors I v a n Moravec and Alfred Brendel). From the early "Haydn-like" Sonata No. 3 in C major to the highly dramatic "Appassionata" to the transcendent last Sonata No. 32 in C minor, which gives an impression of the composer parting with this world, the pianist facilitates to us the amazing integrity and colourfulness of Beethoven's piano work. During the thirty years separating his first and last piano opus, the composer tried out numberless experiments, and yet some crucial themes come up again and again; the imprint of his unique musical DNA is discernible from his very first opuses. In the hands of Jan Bartoš, Beethoven whispers, sings and thunders. We encounter a world full of contrasts, an image whose colours remain impressed in our memory for a long time.
This is not "another Beethoven". This is fascinating journey through the world full of colours, reliefs and emotions.
Svým mozartovským debutem s Českou filharmonií a Jiřím Bělohlávkem (Supraphon 2017) na sebe Jan Bartoš upoutal značnou pozornost mezinárodní kritiky. Jeho vzácná a recenzenty vysoce ceněná schopnost propojení promyšlené architektury s hlubokou emocionalitou díla (a tuto kvalitu tak dobře známe od Bartošových průvodců, Ivana Moravce a Alfreda Brendela) se v ještě bohatší míře ukazuje právě v jeho pojetí Beethovena. Na cestě od rané "haydnovské" Sonáty č. 3 C dur přes vrcholně dramatickou "Appassionatu" až k transcendentní poslední Sonátě č. 32 c moll, kterou jako by se skladatel už loučil s tímto světem, nám interpret dává zažít podivuhodnou jednotu i barevnost skladatelova klavírního díla. Za 30 let mezi jeho prvním a posledním klavírním opusem Beethoven vyzkoušel bezpočet inovací a experimentů, a přesto se některá stěžejní témata zas a znovu vynořují; otisk neopakovatelné skladatelovy hudební DNA je zřejmý už od jeho prvních opusů. Bartošův Beethoven tiše promlouvá, zpívá i burácí. Svět plný emocí a kontrastů. Obraz, jehož barvy se vám vtisknou do paměti.
To není jen "další Beethoven". To je fascinující putování světem plným barev, kontrastů a emocí!
(Supraphon 2018)
Parametr | Hodnota |
format | CD audio |