Bok Miloš (b.1968) - Skřítkové z Křinického údolí
Oratorium for Soloists, Mixed and Children Chorus, Organ and Orchestra
1. Prolog 3:44
2. Odpolední uvítání v Křinickém údolí 3:54
3. Díkuvzdání a pokleknutí před krásou údolí 6:12
4. Radost z očekávání večera 1:58
5. Příprava na noční modlitbu 3:45
6. Noční modlitba 4:40
7. Meditace nad Kamenickou strání 8:02
8. Evangelium podle Johannesa Brahmse 7:04
9. Preludium a chorál 5:58
10. Mysterium Svatého kříže 5:35
11. Svítání a odchod duše skřítka 4:25
12. Slavnost přijmutí smrti 3:58
13. Oslava otevřené cesty 3:00
14. Slavnost vstupu na Komáří vížku nad lesem 5:43
15. Slavná vidina Apokalypsy 2:10
16. Epilog 3:56
Lívia Ághová soprano, Veronika Hajnová mezzo soprano, Miroslav Pelikán tenor, Pavel Kučera bass
Aleš Bárta organ, Patrick Vacík guitar, Andrea Pazderková Rysová flute, Jan valta violin, Pavel Ludvík cello, Jaroslav Halíř trumpet
Kuhn Mixed Choir
Marek Vorlíček chorus master
Kuhn Children Choir
Jiří Chvála chorus master
Czech Symphonic Soloists / Čeští symfoničtí sólisté
Miloš Bok conductor
Toto oratorium pro sóla, smíšený a dětský sbor, varhany a orchestr vznikalo pomalu - od roku 1988 do roku 1993. Autor opustil nedokončenou Missu brevis Fis dur a hledal nový formální tvar pro vyjádření myšlenky o konci světa. Autor si byl vědom velikého úkolu vytvořit úplně nový typ duchovní kompozice a po nedokončených dílech z doby před Missou solemnis, mělo právě toto oratorium být náhradou za tato díla. V této době (1988-1990) se Bok stal posledním žákem Prof. Josefa Páleníčka na pražské AMU, který Boka demonstrativně přijal do sve třídy i přes odpor členů tehdejší klavírní komise. Po smrti Páleníčka, který byl Bokovým ochráncem a ctitelem jeho tvorby, Bok z AMU odešel a zanechal studia nedokončená (1991). V roce 1992 začal autor psát partituru a vyjadřovat tak myšlenky staré již 10 let a poprvé se objevující v Tisském koncertě. V té době, po změně režimu, díky dirigentu Máriu Klemensovi, začal studovat na konzervatoři v Praze dirigování, což mu bylo v minulosti znemožněno. Rýsovala se možnost oratorium provést na autorově absolvenském koncertě v pražském Rudolfinu. Tato skutečnost byla pro autora velikým povzbuzením k dokončení díla, které by jistě jinak zůstalo též nedokončené.
Skřítkové z Křinického údolí jsou prvním dílem z třídílné oratorní trilogie. V této skladbě se objevují některé prvky, jež je možno označit za modernistické - bitonalita, polyrytmika a aleatorika. Autor zde též plně rozvinul kontrapunktickou techniku.
Vypjatá instrumentace zde představuje jistý kulminační bod, který Bok později opustil a modifikoval instrumentaci mistrů Elgara a Sibelia. Zcela mimořádné bylo provedení tohoto monumentálního díla v Kamenické Stráni u Děčína v červnu roku 1994, uprostřed volné přírody, vlastně na místě, kde se oratorium částečně dějově odehrává.
Parametr | Hodnota |
format | CD audio |