Vlastislav Matoušek - Taki Ochi
taki ochi, ryugenji
taki ochi, fudaiji
taki ochi, kinko ryu
asahidaki waterfall
inside the circle / v kruhu
"Představa, že cosi tak neuchopitelného a éterického jako je hudební skladba může být jediným hmotným pozůstatkem slavného chrámu, mně připadala fascinující. Ještě navíc taková skladba, která by měla znít jako "šumění větru v bambusovém háji". Tak totiž býval popisován zvukový ideál tajemné meditace dechu, zvané suizen, praktikované potulnými mnichy nicoty sekty fukeshu", píše Vlastislav Matoušek v průvodním textu ke svému zatím poslednímu CD projektu.
Uvedením taki ochi, jedné z reprezentativních skladeb esoterických nočních obřadů v zen-buddhistických chrámech a Matouškovy vlastní kompozice V kruhu na společné nahrávce pořízené během listopadové noci v bechyňském klášteře se v jedné atmosféře prolíná minulé s přítomným, tradiční s novátorským, vzdálené s blízkým. Psané kompozice doplňuje autentický záznam jemného zvuku padající vody, pod jejímž dojmem kdysi kdosi svou skladbu taki ochi vytvořil.
Vlastislav Matoušek vystudoval na hudební fakultě AMU v Praze kompozici a postgraduální kurz hudební teorie. V roce 1996 jako stipendista Japan Foundation studoval hru na shakuhachi u Kifu Mitsuhashiho v Tokiu a japonskou tradiční hudbu u prof. Osamu Yamagutiho na University of Letters v Osace. Na hudební fakultě AMU v Praze v roce 2001 obhájil disertaci Kinetika v etnické hudbě a získal doktorát v oboru hudební teorie-teorie skladby. Od roku 1991 přednáší etnomusikologii na katedře teorie a dějin hudby hudební fakulty AMU v Praze, od roku 1999 také na Ústavu pro hudební vědu FF UK v Praze. Jako teoretik se zabývá hudbou mimoevropských kultur, hudební kinetikou a organologií. Spolupracuje jako hudební publicista s Českým rozhlasem v Praze. Je autorem mnohdy značně excentrických skladeb, často s účastí exotických nástrojů a elektroniky, s oblibou uplatňuje netradiční vyjadřovací prostředky a postupy. Jako interpret - zejména na japonskou bambusovou flétnu shakuhachi a další exotické a folklorní nástroje z vlastní rozsáhlé sbírky - sólově vystupuje při prezentaci svých skladeb, často v kombinaci s elektronikou. Na historické dudy moldánky, niněru, hackbrett, platterspiel a další historické a lidové nástroje hraje a zpívá se souborem Schola Specialis hudbu středověku a východočeský folklór. Na exotické perkuse (tabla, dholak, tibetské mísy etc.), folklorní flétny a další nástroje hraje od r. 1979 meditativní hudbu inspirovanou orientem v souboru Relaxace - CD: Dhjána (ARTA, 1991), Kadael (ARTA, 1993), Český kóan, Morning Prayer, Indian Inspiration ad.
(Arta Records)
Parametr | Hodnota |
format | CD audio |
Odkazy k výrobku
sound clips |