JAN JOSEF IGNÁC BRENTNER (1689 - 1742)
Horae pomeridianae seu concertus cammerales sex, op. 4 (Praga 1720)
World Premiere Complete Recording
Harmonica duodecatometria ecclesiastica, op. 1 (Praga 1716)
selection from arias
Aria V G dur / in G major
1. "Cor meum tibi dedo" 6:25
Concerto III B dur / in B flat major
2. Largo 2:28
3. Allegro 1:56
4. Largo 0:33
5. Allegro 1:23
Concerto I g moll / in G minor
6. Largo 2:19
7. Allegro 1:56
8. Bourrée 1:06
9. Capriccio. Presto 0:55
Aria XII
10. Sonata 1:43
11. Aria "O Deus, ego amo Te" 5:16
Concerto VI c moll / in C minor
12. Largo 1:47
13. Allegro 2:12
14. Menuet 1:09
15. Gigue 1:14
Concerto IV G dur / in G major
16. Largo 2:19
17. Allegro. Vigil Nocturnus - Der Nacht-Wächter 1:44
18. Menuet 1:19
Aria II c moll / in C minor
19. "Ubi Jesu" 5:29
Concerto V F dur / in F major
20. Largo 2:02
21. Allegro 1:30
22. Capriccio, Trio 1:38
Concerto II d moll / in D minor
23. Adagio 2:17
24. Allegro 2:31
25. Largo 1:46
26. Menuet 1:17
Encore: ŠIMON BRIXI (1693 - 1735)
Graduale Pro Dominica Quinquagesimae proprium a moll (Praga 1735)
27 "Tu es Deus" 3:34
Hana Blažíková soprano
Collegium Marianum, Artistic Director Jana Semerádová
In the first decades of the 18th century, Prague was a hotbed of musical creativity. Unfortunately, there is a paucity of preserved music sources, among which instrumental music is represented to an even lesser extent. The selection of Jan Josef Ignác Brentner's concertos Hora pomeridiana, which this recording presents in its complete form for the first time, is an absolute rarity in the given area and was the first-ever instrumental music by a domestic composer published in Prague. However, Brentner's first published opus was Harmonica duodecatomeria ecclesiastica (1716), a selection of sacred arias. With four printed collections, Brentner was undoubtedly the most published domestic composer of his time. Thanks to their being inspired by the Italian musical style, his works spread far beyond the borders - through Jesuit missionaries they even got to the territory of today's Bolivia (!), where several copies have been preserved up to the present day. Brentner, celebrated in his time yet soon forgotten, today rediscovered, richly deserves to be one of the first composers presented within the new series entitled "Music From Eighteenth-Century Prague".
Praha prvních desetiletí 18. století žila přebohatým hudebním životem. Notových pramenů se však zachovalo spíše poskrovnu a instrumentální hudba je v tom málu zastoupena ještě mnohem vzácněji. Sbírkakoncertů Hora pomeridiana Jana Josefa Ignáce Brentnera, kterou poprvé v úplnosti naleznete na této nahrávce, představuje v dané oblasti naprostou raritu a je vůbec první známou v Praze tištěnou instrumentální hudbou domácího skladatele. Jeho první vydaným opusem však byla Harmonica duodecatomeria ecclesiastica (1716), sbírka duchovních árií. Se čtyřmi tištěnými sbírkami byl Brentner jednoznačně nejvydávanějším domácím skladatelem své doby. Díky inspiraci italským hudebním stylem se jeho díla úspěšně šířila i daleko za hranice; prostřednictvím jezuitských misionářů se dostala až na území dnešní Bolívie (!), kde se několik jejich opisů dochovalo dodnes. Brentner, ve své době "přeslavný", záhy zapomenutý a dnes znovu objevovaný, si zaslouží být jedním z prvních skladatelů v nově vznikající řadě "Hudba Prahy 18. století", zvláště je-li tomu v interpretaci tak skvělých a poučených muzikantů, jakým je renomovaný soubor Collegium Marianum a v oblasti staré hudby mezinárodně vyhledávaná sopranistka Hana Blažíková.
Collegium Marianum a sopranistka Hana Blažíková vdechli nový život Brentnerovým áriím a koncertům!
(Supraphon 2009)
Parametr | Hodnota |
format | CD audio |
original instruments | Ano |