Philippe de Monte (1521-1603) – Missa super Cara la vita mia
1. Kyrie 02:01
2. Gloria 04:00
3. Credo 07:00
4. Sanctus 01:20
5. Benedictus 01:53
6. Agnus Dei 01:25
Philippe de Monte – Moteto Domine Deus salutis meae
7. Moteto Domine Deus salutis meae 04:58
Philippe de Monte – Moteto Ecce ego mitto vos
8. Moteto Ecce ego mitto vos 04:10
Philippe de Monte – Moteto Quasi cedrus
9. Moteto Quasi cedrus 04:17
Philippe de Monte – Moteto Non turbetur cor vestrum
10. Moteto Non turbetur cor vestrum 03:24
Philippe de Monte – Moteto Adventi ignis divinus
11. Moteto Adventi ignis divinus 03:43
Philippe de Monte – Moteto Sancte Johannes Baptista
12. Moteto Sancte Johannes Baptista 02:21
Philippe de Monte – Missa de Requiem
13. Requiem aeternam 01:27
14. Te decet hymnus 01:13
15. Kyrie 01:54
16. Si ambulem (Ps. XXII /XXIII/, 4-5) 02:36
17. Domine Jesu Christe 04:24
18. Sanctus 01:30
19. Benedictus 00:55
20. Agnus Dei 01:44
21. Lux aeterna 00:43
22. Requiem aeternam 01:07
Kuhn Chamber Soloists / Kühnovi komorní sólisté, Symposium Musicum, Pavel Kuhn conductor / dirigent
Philippe de Monte je jedním z významných evropských skladatelů vrcholné renesance. Narodil se pravděpodobně roku 1521 v tehdejším Nizozemsku, v Malines u Mecheln na území dnešní Belgie. V prostředí této země, jež byla vedle Itálie v jeho době nejvýznamnějším centrem hudebního dění, také vyrostl a získal hudební vzdělání. Vynikl nejprve jako pěvec - basista několika předních kapel, působil 13 let v Itálii, opakovaně v Antverpách a v Londýně. Před polovinou padesátých let začal publikovat tiskem své skladby. Pro rozvoj jeho vlastní tvorby byly důležité zkušenosti z Itálie. Podobně jako jeho významný krajan Orlando di Lasso dokázal Monte ve své tvorbě zhodnotit stylové podněty a přínosy vrcholného představitele renesanční vokální polyfonie a reformátora římskokatolické chrámové hudby Giovanniho Pierluigiho da Palestrina. Klid, uměřenost a vznešenost jeho kompozičního projevu, čístota harmonií a přitom dokonalost polyfonního souznění hlasových linií, které jsou příznačné pro tvorbu tohoto génia, se staly charakteristickými rysy zejména Monteho duchovní tvorby, jejíž výběr tvoří repertoár tohoto kompaktního disku. Je to druh hudby, jakému se Philipp de Monte věnoval zejména v posledních pětatřiceti letech života, poté, co se stal roku 1568 kapelníkem císařské dvorní kapely Maxmiliána II. Habsburského ve Vídni. Předtím psal hlavně madrigaly se světskými italskými texty, teprve od r. 1572 vycházely tiskem jeho mše, jichž napsal celkem 38, a moteta na latinská slova, jichž je známo 319. Poté, co se habsburským císařem stal Rudolf II. a se svým dvorem přesídlil do Prahy, působila také jeho kapela (zvaná též Rdolfinská) pod vedením Philippe de Monte v Praze. Podle dokumentů z roku 1594 v ní působilo 28 pěvců a 7 instrumentalistů, z nichž někteří byli rovněž skladateli; patřilo k ní také 27 dvorních trubačů. Účinkovala při dvorské bohoslužbě, oficiálních příležitostech, ale také při světských slavnostech a zábavách. Philipp de Monte zemřel 4. 7. 1603 v Praze.
(Panton 1995)
Parametr | Hodnota |
format | CD audio |