VÁCLAV KAREL HOLAN ROVENSKÝ (1644 - 1718)
1. Maria, thou lofty field 2:35
2. Oh God, how did I deserve 3:56
ANTONÍN REICHENAUER (c. 1694 - 1730)
3. Cantata ad Montem Sanctum "Quae est ista" 4:47
VÁCLAV KAREL HOLAN ROVENSKÝ
4. Mary, give your consent 3:24
5. Rorate coeli, when holy prophets 2:57
ANTONÍN REICHENAUER - Triosonata in D major 5:45
6. Adagio 1:45
7. Allegro 1:33
8. Adagio 1:12
9. Tempo di Menuet 1:08
JAN DISMAS ZELENKA (1679 - 1745) - Alma Redemptoris Mater 7:36
10. Alma Redemptoris Mater - Adagio un poco 2:54
11. Succurre cadenti 2:18
12. Virgo prius - Larghetto piano sempre 2:24
13. Adeste fideles (Prague Loreto Carillon, arr. Radek Rejšek) 1:30
ANTONÍN REICHENAUER
14. Aria de Adventu " O coeli, rorate" 4:13
VÁCLAV KAREL HOLAN ROVENSKÝ
15. Oh my beloved 1:23
JOHANN FRIEDRICH FASCH (1688 - 1758) - Sonata for Flute, Two Recorders + Basso continuo in G major 8:27
16. Andante 1:47
17. Allegro 1:49
18. Affettuoso 1:53
19. Allegro 2:51
ANTONIO CALDARA (c. 1671 - 1736)
20. Aria " Quel pargoletto" (from Vaticini di pace) 4:36
VÁCLAV KAREL HOLAN ROVENSKÝ
21. To little Jesus 4:27
22. A darling child 2:23
Hana Blažíková - soprano, Kamila Ševčíková - alto, Tomáš Král, Marián Krejčík - baritone
Collegium Marianum, artistic director Jana Semerádová (on period instruments)
In the rich musical life of early 18th century Prague, the Advent and Christmas seasons formed a chapter unto themselves. Their specific repertoire consisted not only of the themes of this liturgical season (including a strong element of the Marian cult), but also of special liturgical and musical forms. In both songs and figural music Czech suddenly appeared side by side with Latin, along with elements of folk religion and culture. These are most to be heard in the charming Advent and Christmas poeticism of the songs of Holan Rovenský. Prague's archives also hold whole troves of pieces with more sophisticated forms, both those by composers who worked in Prague (A. Reichenauer, J.F. Fasch) and those brought in from elsewhere (A. Caldara, Dresden-based J. D. Zelenka, and others). All the pieces on this new recording by the outstanding Collegium Marianum share the atmosphere of expectation of the Savior's arrival and the spirit of peace and joy. And joy is precisely what shines through the thoughtful musicological and dramaturgical program of this "authentic" recording into the heart of the listener, whether during the seasons of Advent and Christmas or at any other time.
V bohatém hudebním životě Prahy první poloviny 18. století představovala doba adventní a vánoční svébytnou kapitolu. Specifický repertoár spoluutvářela nejen samotná témata tohoto liturgického období (včetně výrazného prvku mariánské úcty), ale například i vlastní liturgické a hudební formy. V písních i figurální hudbě se tu najednou ozývala vedle latiny i čeština a do hudby pronikaly prvky lidové zbožnosti a kultury. Ty jsou nejslyšitelnější v písních Holana Rovenského s okouzlující poetikou adventní a vánoční doby. Pražské notové archivy však skrývají i celou řadu skladeb sofistikovanějších forem, ať již pocházejí od skladatelů v Praze působících (A. Reichenauer, J. F. Fasch) či jde o díla importovaná (Caldara, opisy skladeb J. D. Zelenky působícího v Drážďanech apod.). Atmosféra očekávání příchodu Spasitele a duch pokoje a radosti jsou společné všem skladbám na nové nahrávce vynikajícího "autentického" souboru Collegium Marianum. A právě radost je tím, co z nahrávky přes muzikologickou a dramaturgicky promyšlenou koncepci vyzařuje a čím tato muzika posluchače obdaří, ať již v adventně-vánočním či kterémkoli jiném čase.
Radostné poselství hudby adventu a Vánoc barokní Prahy tlumočené vynikajícím souborem Collegium Marianum!
(Supraphon 2009)
Parametr | Hodnota |
format | CD audio |
original instruments | Ano |