Nicolaus Zangius (1570-1617) - Cantiones sacrae
1. Exultate iusti in Domino a 6 1:54
2. Magnificat I toni alternatim a 6 7:25
3. Ad te levavi a 6 4:36
4. Hierusalem gaude a 8 3:42
5. Rorate coeli a 6 4:36
6. Angelus ad pastores a 6 2:21
7. Pater noster a 6 3:19
8. Vater unser im Himmelreich a 5 3:41
9. Surrexit Christus a 8 2:58
10. Sancta Trinitas a 6 3:00
11. Aus der Tiefe a 5 2:20
12. Tota pulchra es a 6 3:28
13. Ego flos campi a 6 3:12
14. Jesu dulcis memoria a 6 2:56
15. All mein Anliegen, Angst und Not a 5 1:20
16. Deus misereatur nostri a 8 3:05
17. Exultate iusti in Domino a 6 1:54
Nicolaus Zangius (1570–1617), Když na sklonku jara 1617 zemřel v Olomouci hudebník Nicolaus Zangius, všimli si toho jen místní úředníci, kteří museli sepsat skromný majetek zesnulého cestovatele. Trvalo téměř dva roky, než se Zangiův poslední chlebodárce, berlínský kurfiřt, rozhodl obsadit místo dvorního kapelníka jiným hudebníkem. Zpráva o Zangiově skonu do Berlína nejspíše vůbec nedošla. Po několik let vycházely v Berlíně dál Zangiovy sbírky světských vícehlasých písní na německé texty, nejoblíbenější část jeho nevelkého díla. Ve stínu Zangiovy rozsáhlé světské tvorby stojí duchovní skladby na převážně latinské texty. Především takové se mohly univerzálně uplatnit na počátku 17. století: na dvoře jednoho z nejbohatších moravských šlechticů Karla z Lichtenštejna, jemuž Zangius nejspíše sestavil a vybavil muziku, instrumentální soubor, který hraběte reprezentoval v době, kdy zastával funkci moravského zemského hejtmana (1604–1607). V lichtenštejnské sbírce hudebnin, dnes nejspíše ztracené, bylo právě roku 1607 zaznamenáno téměř čtyřicet Zangiových latinských motet pro šest až šestnáct hlasů. Téměř všechna šestihlasá moteta vydal Zangius ve sbírce Cantiones sacrae (Vídeň 1612, v nezměněné podobě také v Lipsku 1613). Odtud také pochází nejvíce skladeb na této nahrávce, která se pokouší reprezentativním způsobem přiblížit Zangiovu duchovní tvorbu. Šestihlasá moteta doplňují německé pětihlasé skladby ze starší sbírky (Kolín 1597) a několik dvousborových kompozic, které vycházely především v dobových antologiích, velmi oblíbených souborných tiscích počátku 17. století.
When the musician Nicolaus Zangius died in Olomouc in 1617, the fact was noticed only by the local clerks who had to register the modest possessions of this deceased traveller. It would be almost two years before Zangius’ last employer, the Prince Elector of Brandenburg, replaced his late kapellmeister with another musician. It seems that news of Zangius’ death may not have even reached Berlin, though the composer’s collections of secular German part-songs, the most popular part of his limited output, were still being printed there some years afterwards. Zangius’ secular works became relatively well-known and have always overshadowed his sacred works. The latter are mostly settings of Latin texts, which, at least at the beginning of the 17th century, lent them to wider use than pieces set to vernacular texts. The court of one of the wealthiest Moravian nobles, Charles of Lichtenstein, offers an instructive example of where these pieces were performed. Zangius seems to have organised the court music, including an instrumental ensemble that represented Charles while he served as royal hetman (or governor) in Moravia (1604-1607). We know that, in the year 1607, the collection (since lost) of sheet music at the Lichtenstein court included almost 40 of Zangius’ Latin motets for six to sixteen voices. Zangius published nearly all of his 6-voice motets in Cantiones sacrae (Vienna, 1612 and again at Leipzig, 1613). It is from this collection that we have taken most of the compositions for our recording, intended as a representative sample of Zangius’ sacred works. The six-voice works are supplemented by a few 5-voice settings of German texts from an earlier collection (Cologne, 1597) and several double-choir works published in the kind of anthologies which were so beloved of musicians in the early 17th century.
Ensemble Versus - Komorní sbor pro duchovní hudbu / Chamber choir for sacred music
Komorní sbor Versus se věnuje výhradně duchovní hudbě z období renesance, raného baroka, dvacátého století i dílům soudobým. Soubor vznikl v roce 2003 jako komorní sbor studentů Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně pod záštitou Ústavu hudební vědy FF MU. V roce 2009 se stal součástí brněnského sdružení hudebníků Ensemble Opera Diversa. Sbor založil a vede Vladimír Maňas.
The chamber choir Ensemble Versus was founded in 2003 in cooperation with the Department of Musicology (Faculty of Arts, Masaryk University, Brno). Its repertoire consists exclusively of sacred music composed during the 16th and 20th centuries. In 2009 the choir (currently made up of 20 singers) joined Ensemble Opera Diversa, an association of profesionally trained musicians active in Brno. Its choirmaster is Vladimír Maňas, Assistant Professor in the Department of Musicology at the Masaryk University in Brno, Czech Republic.
Capella Ornamentata - Soubor starých nástrojů pro intepretaci hudby 16. a 17. století / Historical wind ensemble for the performance of music from the 16th and 17th centuries
Hlavním posláním ansámblu je autentická interpretace převážně duchovní hudby 16. a 17. století a prezentace v České republice zatím méně známých dechových nástrojů jako je cink, barokní pozoun, dulcian a dalších. Jeho členové působí v renomovaných českých i zahraničních souborech staré hudby. Má na svém kontě řadu prestižních vystoupení v České republice i v zahraničí a do svých projektů zve zahraniční hudebníky. Capella Ornamentata se prezentuje v rozhlasovém a televizním vysílání.
Capella Ornamentata is an ensemble focused on using authentic instruments to interpret the music, principally sacred, of the 16th and 17th centuries, and bringing lesser known wind instruments like the cornet, the sackbut, and the dulcian to the attention of concertgoers in the Czech Republic. Our members are active in other renowned early music ensembles, both within the Czech Republic and without, and we have performed at prestigious venues here and abroad. We frequently invite foreign musicians to work with us, and regularly perform in television and radio broadcasts.
Parametr | Hodnota |
format | CD audio |
original instruments | Ano |