Jan Dismas Zelenka (1679-1745) - Musica ad Sepulchrum Domini: Immisit Dominus pestilentiam (ZWV 58, 1709), Attendite et videte (ZWV 59, 1712), Deus, dux fortissime (ZWV 60, 1716)
Jan Dismas Zelenka - Immisit Dominus pestilentiam, ZWV 58
1. Immisit Dominus - Recitativo accompagnato 1:46
2. Feriam pestilentia - Recitativo 0:40
3. Recordare Domine - Aria 3:34
4. Sacrificemur Domino 1:30
5. Orate pro me lacrimae - Aria 3:55
6. Parcite boni angeli - Aria 2:08
7. Clamate guttae sanguinis - Recitativo accompagnato, quasi Duetto 3:00
8. Deus, qui non mortem - Coro 1:16
9. Ut dum tibi - Coro 2:24
Jan Dismas Zelenka - Attendite et videte, ZWV 59
10. Attendite et videte (Recitativo et Arioso) 4:52
11. Adoramus te, Christe (Coro) 2:18
12. Omnes gentes plaudite manibus (Aria) 3:19
13. Psallite Deo nostro (Coro) 1:33
14. Omnipotens Deus (Recitativo) 0:33
15. Deus regit nos (Aria) 2:40
16. Dignus est, Domine (Coro) 1:49
17. Deo subjecta (Aria) 3:20
18. Adoramus te, Christe (Coro) 2:18
Jan Dismas Zelenka - Deus Dux fortissime, ZWV 60
19. Deus Dux - Aria 5:01
20. Solare, Christiadum turba - Recitativo 0:49
21. Ave crucis, ave lignum - Aria 2:34
22. Tu nostra es vera - Duetto 3:19
23. Ave crucis, ave lignum - Duetto 2:35
24. In illa die - Recitativo 0:46
25. O salutaris hostia - Quae coeli pandis ostium - Coro 1:26
26. Bella premunt hostilia - Coro 1:47
27. Da robur, fer auxilium - Coro 3:48
Hana Blažíková soprano, David Erler alto, Tobias Hunger tenor, Tomáš Král bass
Collegium Marianum, Jana Semerádová (performed on period instruments)
Jan Dismas Zelenka, the most distinctive figure of Czech Baroque music, no longer requires any introduction. His Prague works, however, have yet to be paid much attention. And unjustly so. The three sepolcri (cantatas intended for performance on Good Friday at the Holy Sepulchre) represent the earliest music of Zelenka's that has been preserved, yet they are already truly singular pieces encompassing all the traits of their creator's emarkable compositional style. Zelenka created the pieces for Prague's Klementinum, the oldest Jesuit college in Bohemia, and in a unique manner they serve to document the copious music performances that took place at the Saint Salvator Church, one of the most significant places on the "music map" of Baroque Prague.
In 1709, Zelenka conducted at this church the performance of the first sepolcro. Three centuries later, the cantatas were recorded for the very first time (at the church located at the opposite end of the Charles Bridge) by Collegium Marianum, one of the finest Czech and European Baroque ensembles, together with four outstanding soloists. Another instalment in the successful Music from Eighteenth-Century Prague series, and another chapter of Jan Dismas Zelenka's remarkable oeuvre presented to the listener.
Zelenka's Easter cantatas come back to life after three centuries.
Jana Dismase Zelenku, nejvýraznější osobnost českého hudebního baroka, už dnes není třeba představovat. Jeho tvorba spojená s Prahou však stále uniká naší pozornosti. Neprávem. Tři sepolkra (kantáty určené k provozování na Velký pátek u Božího hrobu) obsahují Zelenkovu nejranější dochovanou hudbu; jsou to však již osobitá díla vykazující všechny znaky skladatelova nanejvýš pozoruhodného kompozičního stylu. Skladby byly určeny pražskému Klementinu, nejstarší jezuitské koleji v čechách, a jedinečným způsobem dokládají bohatý hudební provoz v kostele Nejsvětějšího Salvátora, který patřil k nejvýznamnějším místům na pomyslné "hudební mapě" barokní Prahy. Zelenka osobně řídil roku 1709 v tomto kostele provedení prvního sepolkra. Premiérové nahrávky tří kantát se o tři století později (v kostele nacházejícím se na opačném konci Karlova mostu) společně se čtveřicí vynikajících sólistů ujal soubor Collegium Marianum, jeden z nejlepších českých i evropských barokních ansámblů.
Další díl úspěšné řady Hudba Prahy 18. století, další pootevřená kapitola pozoruhodného díla Jana Dismase Zelenky!
(Supraphon 2011)
Parametr | Hodnota |
format | CD audio |
original instruments | Ano |