Antonín Dvořák (1841-1904)
CD 1
Antonín Dvořák - Concerto No. 2 in B minor for Cello and Orchestra, Op. 104 (B. 191, 1895) 40:27
1. I. Allegro 15:27
2. II. Adagio, ma non troppo 11:48
3. III. Finale. Allegro moderato 13:07
4. Antonín Dvořák - Silent Woods for Cello and Orchestra, Op. 68/5 (B. 182, 1893) 5:42
CD 2
1. Antonín Dvořák - Rondo in G minor for Cello and Orchestra, Op. 94 (B. 181, 1893) 7:54
Antonín Dvořák - Concerto No. 1 in A major for Cello and Orchestra (B. 10, 1865) 35:39
2. I. Andante. Allegro assai (att.) 14:44
3. II. Lento cantabile 6:43
4. III. Rondo. Allegro risoluto 14:11
Tomáš Jamník cello
Prague Radio Symphony Orchestra
Tomáš Netopil conductor
Dvořák and cello? Why, of course - after all, his Concerto in B minor is the most frequently recorded cello concerto of all time. Dvořák himself esteemed it immensely: "...I have just finished a new concerto for cello, and I can tell you that I am absolutely certain that this concerto far outstrips the other two concertos of mine… Self-aggrandisement is not reliable - butI must tell you that I am terribly pleased with the work, and I think I am not mistaken." However, several other Dvořák opuses for cello too deserve great attention owing to their sheer beauty. In addition to two small moods pieces (Rondo, Silent Woods), it concerns his virtually unknown first cello concerto; the original version for piano and orchestra was instrumented by the Dvořák connoisseur Jarmil Burghauser within the intentions of Dvořák's instrumentation of his first symphonies dating from the same period. In the concerto, the twenty-four-year-old Dvořák revelsin ideas that in the case of another composer would suffice for several symphonies. Our CD containing the complete Dvořák works for cello and orchestra features Tomáš Jamník, laureate of the Prague Spring international competition and one of the most talented young cellists of the present day. The conductor Tomáš Netopil, whose star is rapidly rising (noteworthy is his recent guest appearance with the Berliner Philharmoniker at concerts dedicated to the late Sir Charles Mackerras), is together with the Czech Radio Symphony Orchestra a superlative partner to Jamník.
The young blood of Tomáš Jamník and Tomáš Netopil courses through the new recording of both Dvořák cello concertos
Dvořák a violoncello? Samozřejmě, koncert h moll, nejnahrávanější violoncellový koncert všech dob. Samotný Dvořák si jej nesmírně cenil: "...právě jsem dokončil nový koncert pro čelo, a pravím Vám zcela jistě, že tento koncert daleko předstihuje moje oba koncerty ... Samochvála nebývá spolehlivá - ale já Vám to musím říct, že mám z toho díla nehoráznou radost a myslím, že se nemýlím." Avšak i několik dalších Dvořákových opusů pro cello si pro svou krásu rozhodně zaslouží nemalou pozornost. Vedle dvou drobných náladových skladeb (Rondo, Klid) je zde téměř neznámý první violoncellový koncert; původní verzi s klavírem pro orchestr instrumentoval znalec skladatelova díla Jarmil Burghauser v intencích Dvořákovy instrumentace prvních symfonií ze stejné doby. Čtyřiadvacetiletý Dvořák v koncertu hýří nápady, jež by jinému skladateli vystačily na několik symfonií. Kompletního "violoncellového Dvořáka" se chopil Tomáš Jamník, laureát soutěže Pražského jara a jeden z nejtalentovanějších mladých violoncellistů současnosti. Tomáš Netopil, jehož dirigentská hvězda je na strmém vzestupu (šéfdirigent opery ND, hostování u Berlínských filharmoniků atd.) se SOČR mu je na nahrávce skvělým partnerem.
(Supraphon 2011)
Property | Value |
format | CD audio |