CD1
Antonín Dvořák (1841–1904) - Sonata in F major, Op. 57
Antonín Dvořák - Romantic Pieces, Op. 75
Antonín Dvořák - Sonatina in G major, Op. 100
CD2
Antonín Dvořák - Capriccio, B 81
Antonín Dvořák - Romance in F minor, Op. 11
Antonín Dvořák - Ballade in D minor, Op. 15/1
Antonín Dvořák - Nocturne in B major, Op. 40
Antonín Dvořák - Slavonic Dance No. 2 in E minor, Op. 46/2
Antonín Dvořák - Humoresque No. 7 in G flat major, Op. 101/7 (arr. Fritz Kreisler)
Antonín Dvořák - Mazurek in E minor, Op. 49
Jiří Vodička violin, David Mareček piano
Won’t nearly an hour and three quarters of music for violin and piano by the same composer be too monotonous? No it won’t because it is Dvořák… Dvořák never repeated himself; in every work, he created a different musical world. It would be hard to find another composer capable of such diversity within a single musical genre. After the earliest of the pieces, the Romance, he sent his publisher Simrock the Mazurek, which he dedicated to the Spanish virtuoso Pablo de Sarasate. The almost meditative Nocturne first appeared in a string quartet and then a quintet before being heard for the first time as an independent piece in arrangements including one for violin and piano. The Violin Sonata in F major, a chamber music pendant to Dvořák’s Violin Concerto, clearly took inspiration from Brahms’s First Violin Sonata. And there is more: the virtuosic Capriccio, the haunting Romantic Pieces, the Slavonic Dance No. 2 presented here uniquely in the composer’s own arrangement, the delightful Humoresque arranged by Fritz Kreisler… and a work bearing the opus number 100, which Dvořák deliberately reserved for his Sonatina dedicated to two of his children; though simple, it is no less individual than any of the composer’s other mature opuses. To sum it all up, this is a unique collection of Dvořák’s complete works for violin and piano recorded by the virtuoso Jiří Vodička, concertmaster of the Czech Philharmonic, sensitively accompanied by David Mareček at the piano. The recording is enhanced by the beautiful acoustics of the Rudolfinum’s Dvořák Hall in Prague.
Téměř hodina a tři čtvrtě housle s klavírem, od jednoho autora, nebude to jednotvárné? Nebude, protože Dvořák… Dvořák se neopakoval, v každém díle stvořil jiný hudební svět. Takovou různorodost skladeb v rámci jediného hudebního druhu bychom u jiného skladatele hledali jen stěží. Po nejstarší Romanci svému nakladateli Simrockovi posílá Mazurek, který věnuje španělskému virtuosovi Pablu de Sarasate. Téměř meditativní Nokturno se nejdříve objevilo ve smyčcovém kvartetu a kvintetu, než poprvé zaznělo jako samostatná skladba, mj. právě pro housle s klavírem. Sonáta F dur, komorní pendant ke Dvořákovu houslovému koncertu, vzešla patrně z inspirace Brahmsovou první sonátou. Co dál: virtuosní Capriccio, chytlavé Romantické kusy, druhý Slovanský tanec unikátně ve skladatelově vlastní verzi, půvabná Humoreska v úpravě Fritze Kreislera… a opusové číslo 100, jež si Dvořák záměrně schoval pro Sonatinu věnovanou svým dvěma dětem; dílo prosté, ale neméně osobité než kterýkoli jiný z jeho zralých opusů. Summa summarum – jedinečný komplet Dvořákova díla pro housle a klavír v nahrávce virtuosa a koncertního mistra České filharmonie Jiřího Vodičky s citlivě doprovázejícím Davidem Marečkem u klavíru. Nahrávka je umocněna krásnou akustikou Dvořákovy síně pražského Rudolfina.
(Supraphon 2024)
Property | Value |
format | CD audio |