LP 1
Antonín Dvořák - Piano Quintet No. 2 in A major, Op. 81 (B. 155)
1. Allegro, ma non tanto 14:58
2. Dumka. Andante con moto 14:16
3. Scherzo (Furiant). Molto vivace 04:21
4. Finale. Allegro 08:29
LP2
Antonín Dvořák - String Quintet in E flat major, Op. 97 (B. 180)
5. Allegro non tanto 09:11
6. Allegro vivo 05:48
7. Larghetto 09:50
8. Finale. Allegro giusto 07:48
Pavel Haas Quartet (Veronika Jarůšková - 1st violin, Marek Zwiebel - 2nd violin, Radim Sedmidubský - viola, Peter Jarůšek - violoncello), Boris Giltburg - piano, Pavel Nikl - viola
Seven years after they triumphed with Dvořák's quartets (SU40382131, op. 96 "American" and op. 106 - Gramophone Award "Recording of the Year"), Pavel Haas Quartet are back to Dvořák. For the occasion of recording his quintets, they have invited two guests: the pianist Boris Giltburg (winner of 2013 Queen Elizabeth Competition), as well as one of the PHQ founding members, violist Pavel Nikl. Antonín Dvořák composed his Piano Quintet No. 2 while staying at his beloved summer house in Vysoká in the late summer of 1887. The renowned critic Eduard Hanslick responded to its performance in Vienna enthusiastically: "It is one of his most beautiful works. A genuine Dvořák." The String Quintet op. 97 , albeit only six years younger, presents a completely "different Dvořák". After the Symphony from the New World and the "American" quartet, the string quintet is the composer's third work written in America. Besides drawing inspiration from the music of the Native American tribe of the Iroquois which he heard in Spillville in the summer of 1893, he built the third movement around a theme that he had previously considered using in a proposal for a new American anthem. And Hanslick's testimonial? "This is probably the simplest, most natural and happiest music composed since Haydn's times. The ear enjoys it with an easy-going attitude and the spirit is not bored for a single moment." Pavel Haas Quartet is at home in Dvořák's music - to quote the Sunday Times, "In this repertoire, they are simply matchless today."
Sedm let po triumfu s Dvořákovými kvartety (SU40382131, op. 96 Americký a op. 106 - Gramophone Award "Nahrávka roku") se Pavel Haas Quartet ke Dvořákovi vrací. Pro nahrávku kvintetů přizval dva hosty: pianistu Borise Giltburga (vítěz soutěže Královny Alžběty 2013) a zakládajícího člena PHQ Pavla Nikla. Druhý Dvořákův klavírní kvintet vznikl na skladatelově milovaném letním sídle Vysoká na sklonku léta 1887. Proslulý kritik Eduard Hanslick přijal vídeňské provedení díla s nadšením: "Patří k jeho nejkrásnějším pracím. Je to pravý Dvořák." Smyčcový kvintet op. 97, byť jen o 6 let mladší, představuje docela "jiného Dvořáka". Po Novosvětské a Americkém kvartetu je skladatelovou třetí skladbou vzniklou na americkém kontinentu. Kromě inspirace hudbou indiánů kmene Irokézů, s níž se Dvořák setkal v létě 1893 ve Spillville, je např. 3. věta postavena na tématu, jež zvažoval jako možnou novou americkou hymnu. A Hanslickovo dobrozdání? "Je to snad nejjednodušší, nejpřirozenější a nejspokojenější hudba, jaká byla od Haydnových časů zkomponována. Bezstarostné ucho se z ní těší, aniž se náš duch jen jediný okamžik nudí." Pavel Haas Quartet je v Dvořákovi doma; slovy Sunday Times: "v tomto repertoáru dnes prostě nemají konkurenci".
(Supraphon 2018)
Property | Value |
format | LP |