Bohuslav Martinů (1890-1959) - Nipponari, H. 68, "Japanese Folk Songs"
1. No. 1, Modrá hodina (The Blue Hour) 1:58
2. No. 2, Stáří (Old Age) 4:01
3. No. 3, Vzpomínka (A Memory) 2:11
4. No. 4, Prosněný život (Life in Dreams) 3:12
5. No. 5, Stopy ve sněhu (Footsteps in the Snow) 2:34
6. No. 6, Pohled nazpět (A Look Back) 3:52
7. No. 7, U posvátného jezera (By the Sacred Lake) 2:09
Bohuslav Martinů -Songs on One Page, H. 294 (orchestrated by Jiří Teml)
8. No. 1, Rosička (Dew) 1:03
9. No. 2, Otevření slovečkem (Unlocking with a single word) 0:34
10. No. 3, Cesta k milé (Journey to the Beloved) 1:39
11. No. 4, Chodníček (The Footpath) 0:34
12. No. 5, U maměnky (At Motherns) 1:21
13. No. 6, Sen Panny Marie (The Virgin Mary's Dream) 1:48
14. No. 7, Rozmarýn (Rosemary) 1:16
Antonín Dvořák (1841-1904) - Evening Songs, Op. 3
15. No. 7, Když jsem se díval do nebe (When I looked into the sky; orchestrated by Jiří Gemrot) 1:54
16. No. 1, Umlklo stromů šumění (The trees fell silent; orchestrated by Jiří Gemrot) 2:43
17. No. 2, Mně zdálo se (I dreamt last night) 4:30
18. No. 3, Já jsem ten rytíř (I am that knight) 1:55
19. No. 4, Když Bůh byl nejvíc rozkochán (When God was in a happy mood; orchestrated by Jiří Gemrot) 3:35
Antonín Dvořák - Songs, Op. 2 (orchestrated by Jiří Gemrot)
20. No. 2, Ó byl to krásný zlatý sen (Oh, it was a lovely, golden dream) 2:45
21. No. 6, Mé srdce často v bolesti (My heart often broods in pain) 3:35
Hans Krása (1899-1944) - Four Orchestral Songs, Op. 1
22. No. 1, Geiß und Schleiche 2:06
23. No. 2, Nein! 1:50
24. No. 3, Der Seufzer 2:38
25. No. 4, Galgenbruders Lied an Sophie, die Henkersmaid 2:14
26. Gideon Klein (1919-1945) - Lullaby (orchestrated by Jiří Gemrot) 3:10
Magdalena Kožená, Czech Philharmonic, Sir Simon Rattle
Magdalena Kožená presents a recital of Czech songs, together with the Czech Philharmonic under the baton of Sir Simon Rattle. The first impression of Czech songs may be atmospheric nature scenes, or stories about pretty peasant girls and village pranks, but the selection on this album demonstrates that the imagination of Czech song composers stretched far wider. For example, Bohuslav Martinů’s Nipponari were inspired by Japanese culture, whereas his folksy Songs on One Page obtain a deeper meaning knowing that he wrote them in the US, having fled the Nazi threat. His colleagues and contemporaries Hans Krása and Gideon Klein did not manage to get away, and both died in concentration camps. Krása’s German-language Four Orchestral Songs show a fascination with nonsense verse typical of avant-garde circles in the early 1920s. Klein’s Lullaby can be traced back to Jewish folk songs, yet its musical realization displays an openness to French musical styles. And no Czech song recital would be complete without good old Antonín Dvořák, whose Evening Songs and Songs, Op. 2 are included. Many of these works are best known with piano accompaniment, but are presented here in orchestrations. The Czech Philharmonic and Sir Simon Rattle marvellously bring out all the colours, while Kožená once more showcases her mastery in vernacular song.
Magdalena Kožená uvádí recitál českých písní společně s Českou filharmonií pod taktovkou Sira Simona Rattla. První dojem z českých písní mohou být atmosférické přírodní scenérie nebo příběhy o krásných selkách a vesnických šprýmech, ale výběr na tomto albu ukazuje, že fantazie českých písničkářů sahala mnohem dál. Nipponari Bohuslava Martinů byly inspirovány japonskou kulturou, zatímco jeho lidové Písně na jednu stránku získávají hlubší význam s vědomím, že je napsal v USA, kde uprchl před nacistickou hrozbou. Jeho kolegům a současníkům Hansi Krásovi a Gideonu Kleinovi se utéct nepodařilo a oba zahynuli v koncentračních táborech. Krásovy německojazyčné Čtyři orchestrální písně ukazují fascinaci nonsensovým veršem, typickou pro avantgardní kruhy počátku 20. let. Kleinovu Ukolébavku lze vztáhnout k židovským lidovým písním, její hudební realizace však vykazuje otevřenost vůči francouzským hudebním stylům. A žádný český písňový recitál by nebyl úplný bez starého dobrého Antonína Dvořáka, jehož Večerní písně a Písně op. 2 jsou zařazeny.
Mnohé z těchto skladeb jsou nejznámější s klavírním doprovodem, ale zde jsou uvedeny v orchestrálních verzích. Česká filharmonie a Sir Simon Rattle skvěle vyzdvihují všechny barvy, zatímco Kožená opět předvádí své mistrovství v lidové písni.
(Pentatone Records 2024)
Property | Value |
format | CD audio |