Petr Eben - String Quartet "Labyrinth of the World and Paradise of the Heart" (1981)
1. Impetuoso 06:47
2. Andante 02:28
3. Con vigore - Moderato assai 06:51
4. Drammatico 06:51
Petr Eben - Piano Trio (1986)
5. Drammatico. Con affetto 05:21
6. Andante con espressione 06:56
7. Lento - Lesto. Marcia funebre - Valse 04:15
8. Agitato 05:08
Petr Eben - Piano Quintet (1992)
9. Allegro risoluto 05:54
10. Allegretto 02:48
11. Moderato 08:52
12. Allegretto - Allegro 06:15
Martinů Quartet (Lubomír Havlák - 1st violin, Libor Kaňka - 2nd violin, Zbyněk Paďourek - viola, Jitka Vlašánková - cello). Karel Košárek - piano
Petr Eben was one of the most distinguished Czech composers of the second half of the 20th century. His music gained recognition far beyond the Iron Curtain and his homeland. Best known for organ and sacred works, his chamber pieces have - unjustly - been somewhat overlooked. Eben's music reflects his fascinating life story. At the age of 16, he was deported to the Buchenwald concentration camp, where he got to know the thin line between life and death. His harrowing experiences there resulted in an emboldening of his Christian faith, approach to people and art alike. Eben's "programme" is most evident in the String Quartet (1981), written to commission for the Smetana Quartet and inspired by the allegorical work "The Labyrinth of the World and the Paradise of the Heart" by the famous 17th-century Czech philosopher, educator and theologian Jan Amos Komenský, in whom he saw a model for viewing this world: "not to be attached to it, to retain a critical view and distance, yet to dedicate one's strengths with the aim to make it better and attain its redemption". Both the Piano Quintet (1992) and the Piano Trio (1986) clearly reveal their creator - Eben the superlative pianist. In them, the composer did not strive to make the instruments chime, opting instead for juxtaposing the sounds of the piano and the strings. The renowned Martinů Quartet (whose releases include the highly acclaimed CD of Sergey Taneyev's complete quintets, SU41762132) and the pianist Karel Košárek have undertaken Eben's quintet's premiere recording and the quartet's first modern-time recording since that made by the legendary S m e t a n a Q u a r t e t.
A revelatory recording of Petr Eben's chamber works.
Petr Eben je jednou z nejvýraznějších českých skladatelských osobností druhé poloviny 20. století, jejíž dílo proniklo i přes "železnou oponu" daleko za hranice vlasti. Je spojován především s tvorbou varhanní a duchovní a jeho komorní dílo stojí - neprávem - poněkud stranou pozornosti. Také v ní se však zrcadlí fascinující životní příběh skladatele. V 15 letech poznal v koncentračním táboře Buchenwald tenkou hranici mezi životem a smrtí a tato zkušenost zásadním způsobem upevnila jeho víru, vztah ke světu a tvorbu samotnou. Ebenův "program" je nejzřetelnější ve Smyčcovém kvartetu (1981). Psal jej na podnět Smetanova kvarteta, inspirován zásadním dílem filosofa, pedagoga a teologa 17. století J. A. Komenského "Labyrint světa a ráj srdce". U něj našel příkladný postoj k tomuto světu: "Nebýt k němu připoután, zachovat si vlastní kritický pohled a odstup, ale věnovat všechny své síly k jeho zlepšení a spáse". Klavírní kvintet (1992) a Klavírní trio (1986) nezapřou Ebena coby vynikajícího klavíristu. Neusiluje v nich o barevné propojení, ale klavír a smyčce vědomě staví proti sobě, do kontrastu. Renomovanému Kvartetu Martinů (připomeňme jejich vysoce ceněnou nahrávku kompletních kvintetů Sergeje Tanějeva, SU 4176-2) a Karlu Košárkovi vděčíme za premiérovou nahrávku kvintetu a první novodobou nahrávku kvartetu od dob legendárních Smetanovců.
Cesta labyrintem světa do ráje srdce: objevování komorního díla Petra Ebena!
(Supraphon 2017)
Property | Value |
format | CD audio |