Jan Málek (*1938) - Sinfonia su una cantilena
1. SYMPHONY NO. 1 / SYMFONIE č. 1 „Sinfonia su una cantilena“ (1981) 25:52
2. DIVERTIMENTO for String Orchestra No. 1 / pro smyčcový orchestr č. 1 “Peacock Feather” / „Paví pero“ (1979) 12:14
3.–5. AMORE E ’L COR GENTIL Aria da concerto sopra le parole di Dante per baritono solo e orchestra - Concert aria to the text by Dante for baritone and orchestra / Koncertní árie na Dantův text pro baryton a orchestr (2004) 14:05
6.–8. SYMPHONY III. for B / SINFONIA III. per B (2002) 23:42
Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK / Prague Symphony Orchestra (1)
dirigent / conductor Jaromír Nohejl (1)
Plzeňský rozhlasový orchestr / Plzeň Radio Orchestra (2)
dirigent / conductor Vít Micka (2)
Roman Janál – baryton / baritone (3-5)
Jan Málek přišel do Plzně v roce 1963 a jako režisér, dramaturg, redaktor, lektor, ale na začátku také jako hráč na bicí „rozhlasáku“, tedy plzeňského rozhlasového orchestru, tam vydržel plných 13 let. Na pražské konzervatoři byl odchovancem folkloristy Alberta Peka a specializoval se na bicí ve třídě Emila Špačka, současně ale také studoval skladbu u prof. Miloslava Kabeláče. Tyto osobnosti zásadně ovlivnily jeho budoucí tvůrčí směřování, láska k folkloru a staré muzice se propojila se stroze moderním, až přísným kompozičním stylem, k němuž své žáky vedl prof. Kabeláč.
Skladby Jana Málka jsou jakoby vytesány z kamene, mají promyšlenou stavbu, ale současně kouzlo melodické inspirace tkvící ve starší či lidové muzice. Inspirací mu také byly významné postavy nebo události kulturní historie, jeho „Pocta kladivu Michelangelovu“ složená k 500. výročí umělcova narození byla příznivě ohodnocena na Mezinárodní skladatelské tribuně UNESCO v roce 1975, „Requiem super l´homme armé“ psaná na středověký nápěv a věnovaná „mrtvým všech válek právě končícího tisíciletí a smutnému výročí začátku 2. světové války“ vzbudila ohlas při své premiéře v roce 2000. Jan Málek byl od jara 1976 až do loňského roku hudebním režisérem Českého rozhlasu a má na svém kontě stovky nahrávek a přenosů. Zažil revoluční přerod zvukové techniky, od doby, kdy v plzeňském elektroakustickém studiu pamatuje slávu při instalování nových generátorů zvuku a nastříhané magnetofonové pásky kolem krku, až k dnešní digitální miniaturizaci natáčecí i vysílací techniky.
(Czech Radio 2018)
Property | Value |
format | CD audio |