Martin Kratochvíl, Milan Svoboda, Jazz Q, Big Band - Oxymoron
CD
1. Darmošlap 05:46
2. Stínohra 07:07
3. Zlý sen 06:28
4. Závrať 06:04
5. Ortel 06:05
6. Divoženka 05:34
7. Madona 07:52
8. Zloprcek 04:16
9. Kabrňák 05:44
10. Šerosvit 07:26
Jednou o Vánocích, někdy začátkem devadesátých let, jsem chtěl na chvíli přestat poslouchat jen jazz nebo jazzrock a do přehrávače CD jsem vložil album s názvem Vánoční písně a koledy. Aranžérem skvěle nahraného bigbandového projektu tradičních vánočních koled byl Milan Svoboda, v té době již renomovaný muzikant i skladatel provozující svůj band vynikajících jazzmanů. Od té doby uplynulo mnoho let, natočil jsem mnoho alb i filmů; dokonce jsem se sám pustil do aranžování vlastních věcí pro Jazzový orchestr československého rozhlasu, za které jsem tehdy obdržel stipendium na Berklee College of Music v Bostonu. Tam přivál čas o pár let později i Milana Svobodu. Přestože jsme měli na Berklee stejné učitele, Milan tam dosáhl v aranžování a instrumentaci opravdového mistrovství, což osvědčil ve své další práci s big bandy vlastními, školními i cizími. Ani já jsem s Jazz Q nezahálel, o čemž svědčí serie alb ZNOVU, TALISMAN, AMULET, SILOČÁRY, RITUÁL a další. Je tedy skoro logické, že moje hudební cesta musela podlehnout vábení té krásy bigbandového zvuku i poezii širších harmonií. Původně jsem Milanovi zavolal s nápadem, aby udělal s mými skladbami totéž, co s těmi koledami; aby je reharmonizoval a tvůrčím přístupem instrumentoval do „moderní“ hudby. Milan to snad zkoušel, ale po čase se ozval, že lepší nápad bude vyjít ze sólistické tradice Jazz Q a tomu přizpůsobit jazyk nových aranžmá. Tak se nakonec také stalo a světlo světa spatřil Svobodův výběr deseti skladeb z asi padesáti semifinalistů. Natočit album s big bandem může být finanční sebevražda. Chcete-li se jí vyhnout existuje jediný recept: vybrat ty nejlepší muzikanty z nejlepších, kteří zahrají svoje party takřka napoprvé, navíc s přesností i jazzovým cítěním které originály vyžadují. Není možné trávit ve studiích měsíce a ruinovat tím rozpočet. Milan doporučoval natočit projekt po sekcích na předem nahranou rytmiku. To by sice mohlo ubírat dílu jistou spontaneitu se kterou se hraje tutti, ale výrazně to přidá na přesnosti. Martin Kratochvíl
(Studio Budíkov 2025)
Property | Value |
format | CD audio |