Leoš Janáček - The Excursions of Mr. Brouček / Výlety páně Broučkovy (2CD)
Opera in 2 acts: The Excursion of Mr. Brouček To the Moon and The Excursion of Mr. Brouček to the 15th Century
Libretto by Leoš Janáček, František Serafínský Procházka, Viktor Dyk and František Gellner. Recorded in line with Jiří Zahrádka’s new critical edition (Universal Edition).
Jaroslav Březina, Aleš Briscein, František Zahradníček, Alžběta Poláčková, Jiří Sulženko, Jiří Brückler, Roman Janál, Martin Šrejma, Josef Moravec, Doubravka Součková, Stanislava Jirků. Prague National Theatre Chorus and Orchestra, chorusmaster Pavel Vaněk, conductor Jaroslav Kyzlink
Stereo digital studio recording, 2021.
In April 1920, following 12 years of intricate work, Leoš Janáček’s The Excursions of Mr. Brouček premiered at the National Theatre in Prague, the one and only work of his to do so. A century later, the self-same theatre’s soloists, chorus and orchestra returned to the “Broučekiad” at the Rudolfinum in Prague. The present studio recording, after Neumann’s and Jílek’s only the third in the Supraphon catalogue, was thus in part made owing to the closure of theatres and concert halls during the recent Covid pandemic.
Janáček dedicated The Excursions of Mr. Brouček to T. G. Masaryk, the first President of the newly founded Czechoslovak Republic. Declining to celebrate the two nations’ acquired freedom and statehood by foregrounding Saint Wenceslas, Charles IV or another great figure of Czech history, the composer chose as the protagonist of his “national” opera one Mr. Brouček, a narrow-minded oaf, coward, hypocrite, liar, boor and drunkard. A man overly fond of food and beer, possessing a simplistic worldview, suspicious of everything different and unaccustomed, loathing artists and intellectuals. In The Excursion of Mr. Brouček to the Moon, his crassness clashes with the Moonlings’ aesthetic, highbrow affectation, while in The Excursion of Mr. Brouček to the Fifteenth Century his unflinching self-centeredness, servility and mendacity contrast starkly with the ideals of the uncompromising Hussite warriors, fighting for “God’s truth”. As Janáček himself put it: “Brouček embodies our pettiness; made for stage.” One hundred years down the road, this picture of the “ordinary Czech” is still befitting, worthy of exposing. The new album features Jaroslav Březina, brilliantly portraying the lead character, and other distinguished Czech singers, under the seasoned conductor Jaroslav Kyzlink.
A significant role in enhancing the recording’s quality is played by spatial feeling of the recording process itself as well as by the Dvořák Hall’s splendid acoustics and colourful sound. By releasing the album, the National Theatre in Prague commemorates the 170th anniversary of the birth of Leoš Janáček, the most globally renowned of Czech opera composers.
V dubnu 1920 se Janáček po 12 letech nelehké práce dočkal premiéry svých Výletů páně Broučkovy; jediné své premiéry v pražském Národním divadle. Přesně sto let poté se pak sólisté, sbor a orchestr téhož divadla vrátili k „broučkiádě“ v pražském Rudolfinu. Nová studiová nahrávka, po Neumannově a Jílkově teprve třetí v katalogu Supraphonu, tak vznikla mj. díky uzavření divadel a koncertních síní v čase nedávné pandemie.
Skladatel operu dedikoval prvnímu prezidentovi nově vzniklého Československa, T. G. Masarykovi. Místo oslavy nově nabyté svobody a státní suverenity, místo svatého Václava, Karla IV. či jiné z velkých postav českých dějin je hlavním hrdinou Janáčkovy „národní opery“ přízemní omezenec, zbabělec, pokrytec, lhář, buran a opilec, pan Brouček. Kromě dobrého jídla a piva miluje jednoduchý pohled na svět, je krajně podezíravý vůči všemu cizímu a odlišnému, nesnáší umělce a intelektuály. Ve Výletu do Měsíce je jeho tupá omezenost konfrontována s estétskou a intelektuálskou přepjatostí měsíčních obyvatel, ve Výletu do XV. století pak jeho neotřesitelný egoismus, bezpáteřnost a prolhanost kontrastuje s ideály nekompromisních husitských bojovníků „za pravdu Boží“. Slovy samého skladatele – „Malichernost naše je v Broučkovi ztělesněna; pro jeviště stvořeno.“ I po sto letech je tento obraz „obyčejného českého člověka“ stále aktuální a stojí za připomenutí. Zvlášť, když se ztvárnění hlavního charakteru ujme pěvec kvalit Jaroslava Březiny ve společnosti dalších předních českých pěvců a pod vedením zkušeného operního dirigenta Jaroslava Kyzlinka. V nové nahrávce významnou roli hraje i prostorovost a barevný zvuk Dvořákovy síně Rudolfina. Národní divadlo vydáním této nahrávky mj. připomíná 170. narozeniny Leoše Janáčka, nejsvětovějšího z českých operních skladatelů.
(Supraphon 2024)
Property | Value |
format | CD audio |