Bohuslav Martinů (1890–1959) - Ariane / Ariadna
Lyric opera in one act, H 370 (1958) 43:38
Libretto by Bohuslav Martinů after Georges Neveux’s play "Le Voyage de Thésée"
1. Sinfonia No. 1 3:58
(orchestra, city guard)
2. Scene 1 3:03
(seven youths, white-haired man, Theseus)
3. "Non, non, non! Je te défends..." 9:27
(Ariane, Theseus)
4. Sinfonia No. 2 3:11
5. Scene 2 3:38
(Burun, six youths of Athens, Ariadne, Theseus, Minotaur)
6. "Ariane, regardons-nous encore." 8:59
(Theseus, Ariane, Minotaur)
7. Sinfonia No. 3 1:14
8. Scene 3 0:42
(Theseus, youths)
9. Aria "Thésee, je respire une derniere fois se..." 9:14
(Ariane / Ariadna)
Bohuslav Martinů - Double Concerto for Two String Orchestras, Piano and Timpani, H 271 (1938) 22:29
10. I. Poco allegro 6:49
11. II. Largo 8:28
12. III. Allegro 7:01
Essener Philharmoniker, conductor Tomáš Netopil
Simona Šaturová - soprano
Zoltán Nagy - baritone; Baurzhan Anderzhanov - bass; Abdellah Lasri - tenor; Tijl Faveyts - bass
Aalto Theatre Chorus, chorus master - Patrick Jaskolka
Ivo Kahánek - piano (Double Concerto)
Recorded at the Alfred Krupp Saal at the Philharmonie Essen, August 28 and 29, 2014 (Double Concerto), October 8 and 9, 2015 (Ariane).
"I am writing a new small opera, a one-acter, as I would also like to have a rest from the grand-scale opera, The Greek Passion, which has taken its toll." Martinů composed Ariane within a mere month, in the summer of 1958. The Greek myth of Ariadne, the daughter of Minos, King of Crete, who helps Theseus slay the Minotaur, has been set to music by a number of renowned composers. Martinů was captivated by Georges Neveux’s drama Le Voyage de Thésée, on which he based his own libretto. Theseus is portrayed as a split personality, struggling with himself and overwhelmed by love for a woman. Tomáš Netopil and his Essener Philharmoniker have made a new recording of the opera some 30 years after the one created by Václav Neumann and the Czech Philharmonic. An extraordinary account of the title role is given by Simona Šaturová, whose final lament as the abandoned Ariane is simply breathtaking. Besides the opera, the CD also features the Double Concerto, a work representing the apex of the composer’s French period and written amidst dramatic circumstances.
Martinů began sketching it in the summer of 1938, at a time when a tense atmosphere dominated Europe, and this omnipresent fear and discomposure are also reflected in the piece: "... I have the impression that the tragic events, which we still remember … and this fraught atmosphere is engraved on these very pages." Martinů duly imbued it with his strong emotions relating to the fate of his homeland: "It is a piece lived through under difficult circumstances, yet it possesses neither despair nor gloom, but implies revolt, courage and an unshakable faith in the future, expressed by means of abrupt dramatic surges, a current of notes that does not stop for a second ..."
A great story within a single Act – the dreamy Ariane of Simona Šaturová and Tomáš Netopil.
"Píšu novou malou operu, jeden akt, také abych si trochu odpočinul od té velké opery Řeckých pašijí, které dají hodně práce." Martinů napsal Ariane za pouhý měsíc v létě 1958. Řecká báje o královské dceři Ariadně, která pomůže Théseovi zabít Mínótaura, se mnohokrát dočkala hudebního zpracování. Martinů zaujala v pojetí dramatika Georgese Neveuxe, které mu posloužilo základem k vlastnímu libretu; rozdvojený Théseus zde bojuje sám se sebou, s Théseem přemoženým láskou k ženě. Tomáš Netopil se svou Essenskou filharmonií dal vzniknout nové nahrávce opery 30 let po Neumannově snímku s ČF. Punc výjimečnosti dodává nahrávce i Simona Šaturová v titulní roli; závěrečné lamento opuštěné Ariadny posluchači bere dech. Operu na CD doplňuje Dvojkoncert, dílo se silným příběhem, jež tvoří vrchol francouzského období skladatele. Martinů jej začal skicovat v létě 1938. Napjatá atmosféra stísňovala celou Evropu, strach a neklid se promítl i do skladby: "...mám dojem, že tragické události, na něž všichni ještě vzpomínáme, ... že tato atmosféra je vyryta na těchto stránkách." Autor do skladby otiskl silné emoce spojené s osudem jeho domoviny: "Je to skladba prožitá za těžkých okolností, ale není v ní zoufalství ani beznaděj, nýbrž vzpoura, odvaha a neochvějná víra v budoucnost, vyjádřená prudkými dramatickými nárazy, proudem tónů, který se nezastaví ani na vteřinu..."
Velký příběh v jednom dějství - snová Ariadna Simony Šaturové a Tomáše Netopila!
(Supraphon 2016)
Property | Value |
format | CD audio |