Pražský výběr - Výběr
LP
1. Tatrman 3:36
2. Člověk bez talentu 5:02
3. Papíry straší 4:02
4. Sbal si to svý ráno 4:08
5. Hrály dudy 4:16
6. Smolař 5:35
7. Tyhle řeči znám 5:53
8. Chvastoun 4:47
9. Snaživec 4:58
Po jazzrockové Žízni (1978) a dlouho zakázané Strace v hrsti (1988) je tato nahrávka z roku 1987 důkazem hudebního i textového progresu pánů M.Kocába, M.Pavlíčka, V.Čoka a nově K.Kryšpína. Ten u bicích nástrojů nahradil J.Hrubeše, předtím šťastně opustivšího prostor reálného socialismu. Na rozdíl od albového předchůdce, atraktivně naplněného ulítlou rock-punkovou i jinak eklektickou muzikou, doplněnou spíše dada říkánkami, je tenhle Výběr hudební tvorbou třicátníků, nyní i textově stoprocentně soběstačných. Kocáb byl ve fázi spolupráce na Hapkově / Horáčkově V Penziónu Svět, a možná proto i tady jeho pěvecké party dostávají podobu poselství, na pódiu doplněných kostýmy a maskami. Tatrman, Chvastoun, Snaživec, Smolař, Člověk bez talentu, Papíry straší, Tyhle řeči znám nebo Hrály dudy patří mezi známé "perestrojkové" vzkazy, doplněné brilantní instrumentální i aranžérskou prací, včetně využití moderní synthi technologie. Skvěle šlapající kapela zároveň stála před zásadním rozhodnutím o budoucnosti, neboť Pavlíček tou dobou žil také projektem Stromboli, Kocáb zpíval a vydával i sólově a oba se nadechovali k velkým scénickým hudebním plátnům. Tímto albem zkušeně posunuli původně možná jen novovlnní stylové cvičení k dospělému a vážnému rockovému prohlášení. Aktuální zvukový remastering a inovovaný obal pomáhají té hudbě dokázat, že i po čtvrtstoletí je to téma opravdu silné.
"Výběr - Výběr / Druhé album Výběru znovu na vinylu
V roce 1987 se začal reálný socialismus zvolna hroutit. Mohlo tedy dojít i na nové album kapely předtím několik let zapsané v indexu zakázaných. Pánové Kocáb, Pavlíček, Čok a Kryšpín v textech pokročili od původních trefně novovlnných dadaistických rýmů Straky, hudebně rovněž poskočili o pěkný kus dál, ale mimořádná kvalita, ironie a smysl pro nadsázku zůstaly zachovány. Autorsky zejména Michael K. s Michalem P., ale přispěli i další členové a známí kapely. Občas spíše nezávazné žertíky debutu nahradily písně s nejen dobovým posláním, v tomto případě důležitě zachycené na vnitřním sáčku albové reedice. Texty typu Tatrmana, Člověka bez talentu, Chvastouna, Smolaře nebo Snaživce byly prezentovány unikátním zpíváním s potřebně teatrálními prvky a osazeny na muziku naprosto suverénních instrumentalistů. Nový mastering ve studiu Sono dostal ze zachovaných podkladů zvukové maximum, obnovený obal foto/graficky připomíná chvíle vzniku muziky i atmosféru koncertů.
(Supraphon 2012)
Property | Value |
format | LP |