CD 1
Johann Sebastian Bach - Suite for Solo Cello No. 1 in G major, BWV 1007
1. Prélude 02:42
2. Allemande 02:21
3. Courante 01:33
4. Sarabande 01:29
5. Menuet I, II 02:05
6. Gigue 01:09
Johann Sebastian Bach - Suite for Cello No. 2 D minor BWV 1008
7. Prélude 03:39
8. Allemande 02:01
9. Courante 01:13
10. Sarabande 02:20
11. Menuet I, II 02:08
12. Gigue 01:43
Johann Sebastian Bach - Suite for Cello No. 3 in C major, BWV 1009
13. Prélude 03:54
14. Allemande 01:56
15. Courante 01:42
16. Sarabande 02:22
17. Bourrée I, II 02:39
18. Gigue 01:39
CD 2
Johann Sebastian Bach - Suite for Cello in E flat major No. 4, BWV 1010
1. Prélude 06:11
2. Allemande 02:18
3. Courante 02:11
4. Sarabande 02:35
5. Bourrée I,II 03:53
6. Gigue 01:32
Johann Sebastian Bach- Suite for Cello No. 5 in C minor, "Discordant", BWV 1011
7. Prélude 07:55
8. Allemande 03:55
9. Courante 01:30
10. Sarabande 01:45
11. Gavotte I., II 03:57
12. Gigue 01:44
Johann Sebastian Bach - Suite for Cello No. 6 in D major, "A cinq cordes", BWV 1012
13. Prélude 05:45
14. Allemande 05:11
15. Courante 01:55
16. Sarabande 02:33
17. Gavotte I, II 03:19
18. Gigue 02:33
Johann Sebastian Bach - Six Suites for Cello Solo, BWV 1007-1012. Recorded in Prague at the Rudolfinum (1984)
Saša Večtomov - cello (made by Alessandro Gagliano, 1712)
Bach could hardly have imagined how popular his cycle of Six Suites for Cello Solo would become nearly 300 years after he finished writing them in Cöthen. There are more than 200 existing historical and contemporary recordings of "informed" and "modern" interpretations - that tells it all. The music makes extraordinary demands on players' technical and interpretive ability and their overall comprehension. In the suites, Bach managed to create music that is highly innovative (it is worth noting that the cello was still developing at the time), and yet he retained his stylistic purity and comprehensibility. While these are formally dance suites, the architecture of some of them is more like that of a cathedral, in part thanks to the wealth of contrapuntal writing. They are a great challenge for everyone who has mastered the cello, Saša Večtomov included. His first teacher was his father (he studied in Paris with Piatigorsky and Fournier and with Casals's assistant Alexanian). The playing of the young Večtomov was then strongly influenced by Rostropovich's teacher Semyon Kozolupov at the Moscow Conservatoire and by André Navarra in Italy. Besides his solo career, he also excelled at playing chamber music (Czech Trio, City of Prague Quartet) and was an equally wonderful teacher. For the recording of the Bach suites that he made in Prague at the Rudolfinum in the summer of 1984, he prepared himself for several years. In 1980, for example, he played the whole cycle from memory at a single concert. His recording can be characterised as having unmistakable beauty of tone, perfect intonation, and brilliant technique, but above all it is the deep comprehension of the "text" and the immediacy of the musicianship that make this recording something timeless and exceptional.
Bach - Cello Suites: timeless music on a timeless recording.
Stěží si Bach dokázal představit, jaké popularity se dočká jeho cyklus šesti suit pro sólové violoncello téměř 300 let poté, kdy jej v Köthenu dokončil. Více než 200 existujících nahrávek, historických i soudobých, "poučených" i "moderních" - to mluví za vše. Přitom jde o dílo navýsost náročné z hlediska techniky, interpretace i jeho komplexního pochopení. Bachovi se ve suitách podařilo vytvořit dílo zcela novátorské (nota bene pro nástroj, který se v jeho době stále vyvíjel), a přitom zůstat stylově čistý a srozumitelný. Formálně se sice jedná o taneční suity, architektura některých z nich se však mj. díky bohatému kontrapunktu spíše podobá katedrále. Velká výzva pro každého z mistrů tohoto nástroje - Sašu Večtomova nevyjímaje. Prvním učitelem mu byl jeho otec (studoval v Paříži společně s Piatigorskym a Fournierem u Casalsova asistenta Alexaniana). Následně pak mladého Večtomova zásadně formoval Rostropovičův učitel Semjon Kozolupov na moskevské konzervatoři a André Navarra v Itálii. Kromě sólové dráhy byl vynikajícím komorním hráčem (České trio, Kvarteto města Prahy) a neméně skvělým pedagogem. Na nahrávku Bachových suit, kterou realizoval v pražském Rudolfinu v létě 1984, se připravoval řadu let. V roce 1980 mj. provedl celý cyklus koncertně v jednom večeru - zpaměti. Jeho nahrávka by se dala charakterizovat nezaměnitelným krásným tónem, dokonalou intonací a brilantní technikou. Je to však především hluboké porozumění "textu" a bezprostřední muzikalita, co činí tuto nahrávku nadčasovou a výjimečnou.
Bach - violoncellové suity: nadčasové dílo, nadčasová nahrávka.
(Supraphon 2020)
Property | Value |
format | CD audio |