Works for Violin and Piano
Josef Suk (1874–1935) - Four Pieces for Violin and Piano, Op. 17 (1900)
1. I. Quasi ballata. Andante sostenuto
2. II. Appassionato. Vivace
3. III. Un poco triste. Andante espressivo
4. IV. Burleska. Allegro vivace
5. Bohuslav Martinů (1890–1959) - Czech Rhapsody for Violin and Piano, H 307 (1945)
6. Luboš Fišer (1935–1999) - The Hands. Sonata for Violin and Piano (1961)
Bohuslav Martinů - Sonata No. 1 for Violin and Piano, H 182 (1929)
7. I. Introduction et allegro
8. II. Andante
9. III. Allegretto
Daniel Matejča violin, Jan Schulmeister piano
Recorded at Studio 1 of Czech Radio, Prague, 4 April 2024 (5), 12 December 2024 (1–4), 19 February 2025 (6) and 5 March 2025 (7–9)
The Supraphon debut of 18-year-old Daniel Matejča (Ysaye – Violin Sonatas, 2023) has attracted great attention with critics around the world writing about his remarkable talent, comparing his recording with the very best. That same year, the 17-year-old pianist Jan Schulmeister came away from Texas with third prize at the prestigious Cliburn Junior Competition. And also that year, the Matejča – Schulmeister duo celebrated victory in the chamber music category at the competition Concertino Praga; that opened them the door to the studio for the making of this recording. Instead of brilliant, virtuosic show pieces, the young artists chose challenging Czech repertoire of the 20th century with pivotal works by Suk, Martinů, and Luboš Fišer. Martinů composed his Czech Rhapsody in the USA just after the end of the Second World War for Fritz Kreisler, who was 70 years old by then. Even today, this beautiful composition is a great technical challenge for the soloist. Martinů’s First Violin Sonata (1929) still belongs to the composer’s Paris period, as can be seen from jazz elements and the sometimes impressionistic mood of the piano part. The third composer, Luboš Fišer, is known mainly in his homeland, but his music also earned international awards (UNESCO prize, Prix d’Italia). His violin sonata The Hands was originally supposed to have been titled Crux, but that was completely unacceptable during the period of harsh communist rule. In the words of Ivan Štraus, who premiered the sonata, “…the composition could be interpreted as a loose depiction of the Stations of the Cross at Easter with dramatic moments of whipping, hatred, and anxiety followed by a funeral procession (pizzicato) and then the glorious Resurrection in the concluding apotheosis to the sound of bells.”
Supraphonský debut 18letého Daniela Matejči (Ysaye – Violin Sonatas, 2023) vzbudil velkou pozornost, světová kritika psala o pozoruhodném talentu a srovnávala jeho nahrávku s těmi nejlepšími. Ve stejném roce si 17letý klavírista Jan Schulmeister odvezl z Texasu třetí cenu z prestižní The Cliburn Junior Competition. A v témže roce duo Matejča–Schulmeister slavilo vítězství i v komorní kategorii soutěže Concertino Praga; tím se jim také otevřela cesta do studia a k této nahrávce. Místo efektních virtuosních kousků si mladí umělci vybrali náročný český repertoár 20. století se stěžejními skladbami Suka, Martinů a Luboše Fišera. Českou rapsodii Martinů napsal v USA krátce po konci války pro tehdy již 70letého Fritze Kreislera. I dnes je tato krásná skladba pro sólistu po technické stránce velkou výzvou. První houslová sonáta spadá ještě do pařížského období skladatele (1929), o čemž svědčí jazzové prvky i místy impresionisticky laděný klavír. Třetí ze skladatelů, Luboš Fišer, je známý především ve své domovině, ovšem jeho díla se dočkala i mezinárodních ocenění (cena UNESCO, Prix d´Italia). Jeho houslová sonáta Ruce měla původně nést název Crux, ten však byl v období tuhého komunismu zcela nepřijatelný. Slovy Ivana Štrause, který sonátu premiéroval, by se „…skladba dala vykládat jako volné zobrazení Velikonoční Křížové cesty s drastickými okamžiky bičování, nenávisti, úzkosti, přes pohřební průvod (pizzicato) až k oslavě Zmrtvýchvstání v závěrečné apoteóze za zvuku zvonů.“
(Supraphon 2025)
Property | Value |
format | CD audio |