Joseph Haydn - String Quartet in G major, Op. 17 No. 5, Hob. III:29
1. Moderato 06:25
2. Menuetto – Trio 02:32
3. Adagio 04:43
4. Presto 02:37
Joseph Haydn - String Quartet in E flat major, Op. 33 No. 2, Hob. III:38
5. Allegro moderato 05:07
6. Scherzando – Trio 03:35
7. Largo sostenuto 04:20
8. Finale. Presto 03:29
Joseph Haydn - String Quartet in C major, Op. 54 No. 2, Hob. III:57
9. Vivace 05:55
10. Adagio (attacca) 02:53
11. Menuetto. Allegretto - Trio 03:30
12. Finale. Adagio - Presto - Adagio 06:06
Bennewitz Quartet: Jakub Fišer – first violin, Štěpán Ježek – second violin, Jiří Pinkas – viola, Štěpán Doležal – cello
During the 18th century, the string quartet gained the position of the most valued and most challenging chamber music genre, and gradually became a vehicle for conveying the composer’s personal feelings. Joseph Haydn played a key role in forging the quartet’s classical form. He created almost 70 string quartets, which, along with the symphonies, constitute the largest, as well as the most significant, part of his oeuvre. Haydn accorded them the form that would serve as the model for Mozart, Beethoven and later composers. Just as fascinating as the quantity is his quartets’ sheer diversity, with each of them being singular, featuring novel (often humorous) ideas, experiments, as well as constant seeking of new possibilities of expression. The three quartets included on the present album chart the development of Haydn’s musical idiom, from Op. 17 (1771), which he wrote at the age of 40, through Op. 33, dubbed “Gli Scherzi” (1781, dedicated to the Grand Duke of Russia Pavel Petrovich, the future Tsar Paul I), to the formally experimental pieces making up Op. 54 (1788). The Bennewitz Quartet have given numerous concerts worldwide, including at the most prestigious venues (Wigmore Hall in London, Musikverein in Vienna, Konzerthaus in Berlin, Théâtre des Champs-Elysées in Paris, concert halls in New York, Seoul, etc.) and such renowned festivals as the Salzburger Festspiele, Lucerne Festival and Rheingau Musik Festival. At many of them, they have performed quartets by Haydn, one of their favourite composers, whose music they endow with a transparent sound, revealing their levity and sense for detail.
Smyčcový kvartet si během 18. století získával postavení nejnáročnějšího oboru komorní hudby a stále více se stával i tlumočníkem emočního světa skladatelů. Jméno Josepha Haydna bývá spojováno s klasickou formou kvartetu. Zkomponoval jich bezmála sedmdesát a vedle symfonií tvoří nejpočetnější i nejvýznamnější součást jeho odkazu. Jako vzor posloužily Mozartovi, Beethovenovi a mnoha dalším. Spolu s množstvím je však fascinující jejich diverzita – každý je originál, stále nové (často vtipné) nápady, experimenty, neustálé hledání nových výrazových možností. Na třech kvartetech na této nahrávce lze zahlédnout vývoj od hudebního rukopisu 40tiletého Haydna v op. 17 (1771) přes op. 33 s přídomkem „gli Scherzi“ (1781, věnovaný ruskému velkoknížeti a později carovi Pavlu I.), až po formálně experimentální kvartety op. 54 (1788). Bennewitzovo kvarteto má za sebou úctyhodnou řádku koncertů v nejvýznamnějších koncertních síních světa (Wigmore Hall, Musikverein Vídeň, Konzerthaus Berlín, Théâtre des Champs-Elysées Paříž, New York, Seoul) a na festivalech jako Salzburger Festspiele, Luzerne Festival či Rheingau Musik Festival. Na mnohých z nich zazněl právě „jejich“ Haydn, kterého mají v lásce a kterému velice sluší jejich transparentní zvuk, lehkost i smysl pro detail.
(Supraphon 2023)
Property | Value |
format | CD audio |