1.-4. Igor Stravinsky - The Wedding (Les Noces)
5.-23. Leoš Janáček - Nursery Rhymes, JW V/17
24.-26. Béla Bartók - Three Village Scenes, BB 87b
Kateřina Kněžíková – soprano, Jana Hrochová – mezzo-soprano, Boris Stepanov – tenor, Jiří Brückler – baritone, Kirill Gerstein, Zoltán Fejérvári, Katia Skanavi, Alexandra Stychkina – piano, Amadinda Percussion Group, Dakoda Trio, Zemlinsky Quartet, Belfiato Quintet, Matouš Zukal – piano, etc., Prague Philharmonic Choir, conductor Lukáš Vasilek
Leoš Janáček and the generation younger Béla Bartók and Igor Stravinsky were major 20th-century composers markedly influenced by folk music, bringing it to bear in their own creations. Janáček and Bartók also keenly devoted to folklore as theoreticians and collected folk songs around the villages. Stravinsky, for his part, was mesmerised by folk rituals. A case in point is Les noces, which in four choreographed scenes depicts Russian wedding customs. Following significant revisions of the instrumentation, the fourth, definitive, version of the piece received its world premiere in 1923 in Paris, as performed by Sergei Diaghilev’s Ballets Russes, to Bronislava Nijinska’s choreography. Janáček conceived his Nursery Rhymes at the age of 71, shortly after completing the opera The Makropulous Case. He too made changes to the instrumentation before arriving at a satisfactory form. The second version of the set bears witness to Janáček’s being enthralled by Stravinsky’s music. The Three Village Scenes for female voices and chamber orchestra feature arrangements of folk tunes Bartók collected in the Zvolen district in today´s Slovakia. The set is evidently influenced by Stravinsky’s style as well. The three challenging works have been undertaken by Lukáš Vasilek conducting the outstanding Prague Philharmonic Choir, which on numerous occasions have displayed its exceptional qualities and a great sense for performing music inspired by folk art.
Janáček a o generaci mladší Bartók a Stravinskij tvoří významnou trojici skladatelů 20. století, kteří byli výrazně ovlivněni lidovou hudbou a integrovali ji do svého hudebního myšlení. Janáček a Bartók se lidovou písní intenzivně zabývali i teoreticky a prováděli terénní sběr, Stravinskému pak učarovaly především lidové rituály. Jeho Svatba ve čtyřech tanečních scénách na ruské lidové texty zobrazuje vesnické svatební obyčeje. Její premiéru zažila Paříž roku 1923 v provedení Ďagilevova souboru v choreografii Nižinské, a to až ve čtvrté verzi skladatelovy instrumentace. Také dětská Říkadla, která jednasedmdesátiletý Janáček psal v těsné návaznosti na operu Věc Makropulos, uspokojila skladatele až ve druhé instrumentaci, v níž okouzlení tvorbou Stravinského nelze přeslechnout. Bartók ve svých Dedinských scénách pro ženské hlasy s komorním orchestrem vychází přímo z lidových písní, které sám posbíral v okolí slovenského Zvolena. A také Bartók se tu zřejmě vyrovnává se silnou Stravinského inspirací. Výzvy, kterou tato tři díla představují pro interprety, se chopil Pražský filharmonický sbor s Lukášem Vasilkem, který už mnohokrát prokázal své výjimečné kvality i zvláštní cit pro díla inspirovaná lidovou hudbou.
(Supraphon 2023)
Property | Value |
format | CD audio |