CD 1
1 NEZAPOMENME SA NAPIT (VALAŠSKÝ PRÍPITEK) – 1991 – 0:24
2 PIJÁCKÉ ZVALAŠSKÉ BYSTRICE – 1984 – 3:18
3 A MEL SEM JÁ MILENKU – 1979 – 1:24
4 EŠCE SI JÁ KOPU DESEK NAREŽU – 1986 – 2:25
5 TECE VODA Z JAVORA – 1985 – 2:50
6 RODICÉ, RODICÉ – 1976 – 2:24
7 NA VRCH JAVORNÍCKA – 1986 – 3:43
8 VYSOKÉ SÚ U SÚSEDÚ OKNA – 1982 – 2:23
9 VŠIRÉM POLI HRUŠKA STÓJÍ – 1987 – 4:15
10 OCI, OCKA – 1976 – 1:56
11 SVATEBNÍ Z VALAŠSKÉ BYSTRICE – 1976 – 5:56
12 EJ, FOJTOVENKA, FOJTOVNA – 1994 – 2:13
13 OKOLO BALITY TECE VODA – 1973 – 2:09
14 BESKYDE, BESKYDE – 1988 – 1:33
15 GDE BUDEME, CHLAPCI, BÝVAT – 1981 – 2:21
16 OJ, PRIŠLO MI, PRIŠLO, VCÉRA VECÉR PÍSMO – 1985 – 2:36
17 EJ, JUHÁSI, VALAŠI – 1982 – 1:37
18 EJ, CO TI BYLO, GALÁNKO MOJA – 1985 – 2:39
19 MILOSTNÉ ZVALAŠSKÉ BYSTRICE – 1986 – 3:39
20 OD RADHOŠCA SVITÁ – 1985 – 2:28
21 ŽALOVÁL SA PTÁK PTÁKOVI – 1982 – 1:59
22 OJ, STÁLA UBUCKA – 1976 – 1:40
23 GORALENKA KVIT – 1983 – 4:37
24 NA ZDRAVÍ VAŠE (VALAŠSKÝ PRÍPITEK) – 1991 – 0:52
ZPÍVAJÍ:
Josef Laža (1–24)
Zdenek Kašpar (11), Jarmila Šuláková (13), Jaroslav Pribyla (23)
INSTRUMENTÁLNÍ SÓLA:
Jan Rokyta – cimbál (1, 3, 8, 12, 18), František Plocek – klarinet (7, 8, 20, 21)
Jan Rokyta mladší – cimbál (12), Pavel Jurkovič – zobcová flétna (10)
Hraje Cimbálová muzika TECHNIK Ostrava s primášem Miroslavem Hlostou (2, 4–11,
13, 15–23) a uměleckým vedoucím Janem Rokytou (1–24)
Snímky byly natočeny vletech 1973–1994 ve studiu Českého rozhlasu Ostrava
CD 2
1 JA, POLÁNKA, LÉSKOVEC – 1972 – 1:05
2 CÍŽE TO OVECKY – 1984 – 2:34
3 CIGÁNE, CIGÁNE – 1977 – 2:03
4 JÁ MÁM MILÚ, PEKNÚ MILÚ – 1990 – 2:36
5 KADY KVÁM, KADY KVÁM – 1979 – 2:43
6 PODME, CHLAPCI, PODME ZBÍJAT – 1985 – 3:00
7 PÍSNE ZLÚCKY – 1979 – 5:24
8 ACH, JANOŠKO, BACO MUJ – 1982 – 3:13
9 DAJ SI NE, MOJA MILÁ – 1988 – 2:10
10 NASADÍL SEM HRUŠKU VHUMNE – 1985 – 2:47
11 NA TÉJ LÚCE, NA ZELENÉJ – 1984 – 3:26
12 DYŽ SEM BÝL VE FRENŠTÁTE – 1977 – 2:35
13 HUDECKÉ TOCENÉ Z VIZOVSKA – 1974 – 2:22
14 NA PULCINÁCH JARMEK BÝL – 1993 – 2:02
15 PÍSEN PONOCNÉHO ZVIZOVIC – 1979 – 1:56
16 NA KANURSKÉM VRŠKU – 1984 – 1:33
17 HANÁCKÁ ZVIZOVIC – 1981 – 3:13
18 HUDECKÉ Z VALAŠSKOKLOBOUCKA – 1974 – 4:29
19 HORE DEDINÚ FORMANI JEDÚ – 1987 – 3:15
20 ADYŽ JÁ POJEDU NA DOLINU ORAT – 1974 – 2:49
21 HOŠA, CHŁAPCI, JE NAD VAMA RADA – 1977 – 1:53
22 VYLETEL PTÁK HORE NAD OBLAKY – 1986 – 3:23
23 ZAHRAJTE NE, HUSLICKY – 1982 – 1:44
24 EJ, ZE ZEME SEM POŠÉL – 1981 – 1:30
ZPÍVAJÍ:
Josef Laža (1–24)
Zdenek Kašpar (7), Stanislav Tomanec (7), Jarmila Šuláková (14), Miroslav Hlosta (18)
INSTRUMENTÁLNÍ SÓLA:
Jan Rokyta – cimbál (4, 16, 22, 24), František Plocek – klarinet (2, 8, 16), Jiljí Dybal – violoncello (22), Miroslav Večeřa – příčná flétna (24)
Hraje Cimbálová muzika TECHNIK Ostrava s primášem Miroslavem Hlostou (1–3, 5–15,
17–21 a23) a uměleckým vedoucím Janem Rokytou (1–24)
Snímky byly natočeny v letech 1972–1993 ve studiu Českého rozhlasu Ostrava
Valašský zpěvák Josef Laža — CD 1
Z geografického hlediska můžeme dramaturgickému slohu CD1 přisoudit hned trojí „NEJ“:
— tři písně pocházejí z NEJsevernějších valašských folklorních lokalit, bez výjimky se rozprostírajících pod bájnou horou Radhošť či v její blízkosti: Rožnov (6), Frenštát (23) a Horní Bečva (16)
— repertoárově jsou zde zastoupeny i NEJvýchodněji položené valašské obce na takzvaném „Horním konci“, tedy na horním toku Vsetínské Bečvy: Nový Hrozenkov (7) a Velké Karlovice (12, 21)
— NEJzápadnější Valašsko reprezentují vzácné, a dlužno dodat, že dnes již málo zpívané nápěvy z Rajnochovic (4 – zřejmě jediný zachovaný popěvek o splavování řeky Bečvy na pltích), Hustopeč nad Bečvou (3), Hranic (8), Jasenice (10, 18) a Kelče (9). Dvě posledně jmenované obce zaujímají na poli folklorním významné místo: písně z Jasenice jsou unikátním muzikantským odkazem zdejšího fojta, zpěváka a klarinetisty Josefa Pernického, nápěvy z Kelče zase tvoří významné procento valašských písní v takzvané Guberniální
sbírce z roku 1819.
— dodatečné čtvrté „NEJ“ se dotýká folklorního a etnografi ckého významu lokality, která si díky své odlehlosti zachovala archaický ráz a odlišným charakterem svých nápěvů i textů je naprosto solitérní hudební enklávou: Valašská Bystřice je na CD1 zastoupena NEJvýznamněji (2, 5, 11, 17, 19 a 20), a to písněmi pijáckými, svatebními a milostnými. Svou erudicí i srdcem hudební upravovatel Jan Rokyta senior zřetelně cítil, že folklorní bohatství této karpatské obce je jedinečné a musí být předáno dalším generacím. Při zachování písňového odkazu Valašské Bystřice sehrála zásadní roli poctivá práce sběratelů lidových písní Hynka Bíma, Leoše Janáčka a Pavla Váši. Neméně důležitý však byl i prozřetelný počin hudebních redaktorů Českého rozhlasu Ostrava, kteří zde na konci 50. let minulého století – doslova „za pět minut dvanáct“ – zaznamenali autentickou hru a zpěv zdejších muzikantů-hudců Jana a Josefa Zezulkových a Josefa Fuska. Pestrobarevný sloh „Jedničky“ doplňuje pastevecká halekačka (14), zbojnický popěvek (15) a populární milostné dueto o legendární hospodě „Balita“ v Trojanovicích (13).
Valašský zpěvák Josef Laža — CD 2
Hudební mozaika CD2 vyvěrá ze srdce valašského regionu a spěje až k jeho jižním hranicím. Významné repertoárové místo zde zaujímá město Vsetín (9) včetně obcí ležících v jeho blízkosti. K nim patří nejen zpěvákův rodný Leskovec (21) a sousední Valašská Polanka (18), ale také Jasénka (5) – významná folklorní lokalita, která je dnes již součástí Vsetína, z jehož okolí pochází také zbojnický taneční nápěv (6). Na jižních stráních hory Sirákov, která je přirozenou branou z centra regionu na valašský jih, leží obec Jasenná (2, 3, 10, 11, 19, 23). Její písňové bohatství je na CD zastoupeno nejvýrazněji, a to díky dvěma zdejším rodákům: uměleckému vedoucímu Cimbálové muziky TECHNIK Ostrava Janu Rokytovi a jeho tetě a významné nositelce lidových tradic na jižním Valašsku Anně Kutějové-Rokytové. Z okolí blízkého městečka Vizovice stojí dále za pozornost předzpěvy k tanci točená z obce Lúčka (7), zaznamenané v písňové sbírce Eduarda Pecka Valašské národní písne a ríkadla. Ze samotných Vizovic jsou zde nápěvy k figurálnímu tanci Hanácká (17) a píseň ponocného (15). Výčet folklorních enkláv na CD2 zakončíme ve Valašských Kloboukách (16 – zbojnický popěvek) a jejich okolí. Zde rád upozorňuji naspolečné novodobé dílko dvou místních významných folkloristů (8): zpěvačky a autorky textů v lidovém duchu Františky Vypušťákové a zpěváka i muzikanta Horymíra Sušila. Z okolních dědin vynikají svou zpěvností zejména Nedašova Lhota (20), Horní Lideč (15) a Popov nad Vláří (24). Právě odsud, z jedné z nejjižněji položených valašských obcí, pochází z odkazu zpěváka a hudce Jiřího Košelky fi lozofi cký nápěv, symbolicky uzavírající profi lové dvojalbum valašského zpěváka Josefa Laži.
Repertoár Josefa Laži lze z velké části dohledat v základních valašských písňových pramenech. K nejstarším z nich patří čtveřice sbírek z 19. století: Guberniální sbírka z roku 1819, sbírka Valašské národní písně a říkadla Eduarda Pecka z roku 1884, třídílná sbírka Moravské národní písně Františka Bartoše, jakož i stejnojmenná sbírka Františka Sušila. K mladším pramenům z 20. století patří dvoudílná písňová sbírka Karla Vetterla Lidové písně a tance z Valašskokloboucka a pětidílná sbírka Vałaské pěsničky Jana Nepomuka Poláška a Arnošta Kubeši. Výjimku tvoří písně z obce Jasenná, které zapsal v 50. letech minulého století hudební redaktor Jan Rokyta. Vedle písní sólových zvěčnil Josef Laža v duetu s Jarmilou Šulákovou v podstatě všechny významné valašské taneční populáry (valčíkového či polkového charakteru). Ty byly v roce 2014 publikovány na CD pod názvem MY ZME VAŁAŠI u hudebního vydavatelství INDIES HAPPY TRAILS. Josef Laža se také zásadní měrou podílel na zvěčnění mládeneckého a mužského písňového odkazu Anny Kutějové-Rokytové z obce Jasenná. Legendární zpěv Josefa Laži je rovněž zastoupen na profi lovém kompaktním disku významných osobností lidového zpěvu na Moravě a ve Slezsku (2CD LEGENDY, Indies Happy Trails, 2016) a na bilancujícím albu jeho krajanky a celoživotní pěvecké souputnice Jarmily Šulákové (2CD JARMILA ŠULÁKOVÁ /1929–2017/, Indies Happy Trails, 2017).
Property | Value |
format | CD audio |