Jiří Čart (George Zart) (1708-1778) - Forgotten Flute Sonatas / Zapomenuté flétnové sonáty
Jiří Čart (George Zart) - Sonata for Flute and Basso Continuo G major
1. Adagio 3:32
2. Allegro non troppo 4:01
3. Allegro assaivíce 4:34
Jiří Čart (George Zart) - Sonata for Flute and Basso Continuo G major
4. Affettuoso 4:19
5. Allegro 4:01
6. Allegro assai 4:45
Jiří Čart (George Zart) - Sonata for Flute and Basso Continuo G major B flat major
7. - 3:13
8. Allegro 4:59
9. Vivace3:37
Jiří Čart (George Zart) - Sonata for Flute and Basso Continuo G major
10. Andante 1:45
11. Allegro 4:41
12. Vivace 6:05
Jiří Čart (George Zart) - Sonata for Flute and Basso Continuo C minor
13. Largo 4:15
14. Allegro 5:25
15. Allegro 4:50
Michaela Ambrosi flute, Martin Hroch harpsichord, Dalibor Pimek cello
Michaela Ambrosi is a flute and recorder player, pedagogue and music researcher, who connects all these fields with a great passion. She graduated in modern flute at the Prague Conservatoire in the class of Jan Riedlbauch. In the final year of the conservatoire, she met Jana Semerádová, whose playing enchanted her so much that she decided to study with her playing the baroque flute in the study programme Early Music Performance Practise at the Charles University in Prague, Týn School – Collegium Marianum. Simultaneously with this study, she also improved her recorder playing at the Prague Conservatoire, studying with Jakub Kydlíček. She continued her studies at the Royal Conservatory of The Hague in the well-known class of Wilbert Hazelzet and Kate Clark where she had the opportunity to learn about the interpretation of music on historical transverse flutes – from the Renaissance to Romanticism. She has also consulted on her playing with many world-renowned flutists, such as: Lisa Beznosiuk, Rachel Brown or Jed Wentz. However, the final shape of her flute language was helped to form by Marcello Gatti, with whom she had the opportunity to study at the Conservatorio di Verona “Evaristo Felice Dall’Abaco” and at the Mozarteum University Salzburg.
In the footsteps of lost sonatas and excerpts from the hitherto undescribed stages of Čart’s life, she set out during her master’s studies at the Royal Conservatory in The Hague. However, since not all the information and musical materials that she found fit into her master’s thesis, she decided to address them in her doctoral studies at the Janáček Academy of Music and Performing Arts (JAMU) in Brno. She incorporated Čart’s legacy not only into practical classes but also into her dissertation. While collecting compositions for this work, she also came across sonatas that best describe Jiří Čart’s musical speech and which are dramaturgically best suited for a flute CD. None of them has been recorded on a period instrument, so this is the world premiere of recordings of these works on a copy of the original flute of Johann Joachim Quantz (1697–1773) on which these compositions could be played at the time of their creation. Selected sonatas are stored in manuscript copies in music libraries in Berlin, Jena, Stockholm and Wolfenbüttel.
Michaela Ambrosi je hráčkou na příčné a zobcové flétny, pedagožkou a badatelkou, která s velkou vášní propojuje všechny tyto obory. Absolvovala hru na moderní příčnou flétnu na Pražské konzervatoři ve třídě Jana Riedlbaucha. V závěrečném ročníku konzervatoře se setkala s Janou Semerádovou, jejíž hra ji natolik okouzlila, že se u ní rozhodla studovat hru na barokní příčnou flétnu v oboru Historická hudební praxe na Univerzitě Karlově v Praze, Týnské škole - Collegium Marianum. Souběžně také zdokonalovala hru na zobcovou flétnu pod vedením Jakuba Kydlíčka. V dalším studiu pokračovala na Koninklijk Conservatorium Den Haag ve třídě Wilberta Hazelzeta a Kate Clark, kde měla možnost seznámit se s interpretací hudby na historické příčné flétny od renesance až po romantismus. Svou hru dále konzultovala s mnoha světově uznávanými flétnisty, jako např. Lisa Beznosiuk, Rachel Brown nebo Jostein Gundersen. Finální podobu jejího flétnového jazyka ji však pomohl utvořit Marcello Gatti, u kterého studovala na Conservatorio di Verona "Evaristo Felice Dall'Abaco" a na Universität Mozarteum Salzburg.
Po stopách ztracených sonát a úryvků z doposud nepopsaných etap ze života Jiřího Čarta se vydala v průběhu svých magisterských studií na Královské konzervatoři v Haagu. Jelikož se do její magisterské práce nevešly všechny informace a hudební materiály, které nalezla, zasvětila tomuto tématu i své doktorské studium na JAMU v Brně. Při vyhledávání Čartových kompozic pro tuto práci mezi nimi objevila i sonáty, které z jejího pohledu hudební řeč Jiřího Čarta vystihují nejvíce. Tyto sonáty se zároveň dramaturgicky skvěle hodily pro flétnové CD. Žádná z nich však nebyla do této doby natočena na dobový ani moderní nástroj, jedná se tedy o světovou premiéru nahrávek těchto skladeb na kopii flétny, na jakou by byly pravděpodobně hrány v době svého vzniku. Vybrané sonáty jsou v rukopisných opisech uloženy v hudebních knihovnách v Berlíně, Jeně, Stockholmu a Wolfenbüttelu.
(Český rozhlas 2020)
Property | Value |
format | CD audio |
original instruments | Yes |