CD 1 Philipp Jacob Rittler (c. 1639–1690)
Justus germinabit (De Confessore non Pontifice)
Stella caeli extirpavit (Anno 1679)
Salve Regina
Isti sunt triumphatores
Ariae a 4.
Ecce sacerdos magnus (Offertorium de Confessore Pontifice)
O quamsuavis est
Prudentes virgines (De Communi Virginum et Martyrum)
Qui sunt isti (Offertorium de Omnibus Sanctis)
CD 2 Thomas Antonio Albertini (1660–1736)
Entree â 10
Vidi aquam
Balettae â 6
Missa S. Raimundi
CD 3 Václav Matyáš Gurecký (1705–1743)
Missa Obligationis ex C (1740)
Vesperae de Dominica ex C
CD 4 Josef Antonín Gurecký (1709–1769)
Concerto per il Violoncello obligato (a moll)
Aria de Omni Sancto
Concerto con Violino conc. (D dur)
Sinfonia in f
Concerto per il Violoncello obligato (No.575)
Aria de Beata
CD 5 Anton Neumann (c. 1720–1776)
Sinfonia in C
Litaniae lauretanae in B
Pastorella in G
Missa solemnis in C
CD 6 Josef Puschmann (1738–1794)
Gradualia solenniore
Concerto per Organo in D
Divertimento per il Clavicembalo
Aria de Martyribus
Sinfonia in B
Societas Incognitorum, Eduard Tomaštík (CD 1,2), Musica Florea, Marek Štryncl (CD 3,4), Musica Figuralis, Marek Čermák (CD 5,6)
During the Baroque era, St Wenceslas’ Cathedral in Olomouc was one of the most important focal points for the fostering of music in the Czech lands. Until 1777, it was the center of religious administration for all of Moravia and part of Silesia, and many of the bishops (and later archbishops) of Olomouc were important cultural figures with a love for music. It is, then, no wonder that they devoted special care to their cathedral beyond just supporting the creation of liturgical music. Musical life at the cathedral was strongly influenced not only by the bishops, but also by the local collegiate chapter – a group of clergy and other persons who were for the most part educated men with broad cultural horizons.
The position of Kapellmeister at the cathedral in Olomouc was therefore one of the most prestigious musical posts in Moravia at the time. A director of the musical ensemble was primarily responsible for providing music for the daily liturgical activities, and this naturally involved not only the making of copies of new compositions, but also the composing of original works, so it should come as no surprise that we find a series of talented composers holding that position. Mostly, these are names that have been unjustly forgotten, although in their day, the Olomouc Kapellmeisters were well-known, respected musicians. The goal of this anthology is therefore to familiarize today’s listeners with the best of the music heard at St Wenceslas’ Cathedral during the Baroque era, thereby introducing the music of the composers who shaped the musical image of not only Olomouc, but also Moravia as a whole.
Compositions were chosen in an effort to present the broadest possible range of musical styles and genres with which the Olomouc Kapellmeisters were working. For this reason, not all of the works are from the realm of sacred music; some of the pieces would have been played instead in the milieu of the bishop’s castles or palaces or at private gatherings of music-loving society. Of course, another determining factor was the present state of preservation of the musical legacies of individual composers. For several of them, we know that many works that once existed must now, unfortunately, be regarded as lost.
Olomoucká katedrála sv. Václava byla v době baroka jedním z nejdůležitějších ohnisek pěstování hudby v českých zemích. Až do roku 1777 byla centrem duchovní správy celé Moravy a části Slezska, mnozí z olomouckých biskupů (a později arcibiskupů) byli význačnými kulturními osobnostmi s vřelým vztahem k hudbě. Není proto divu, že svému sídelnímu kostelu věnovali mimořádnou péči, nejen v oblasti podpory hudby k liturgii. Vedle biskupů měla zásadní vliv na hudební život v katedrále zdejší kolegiátní kapitula – soubor kleriků a dalších osob, povětšinou vzdělaných mužů se širokým kulturním rozhledem.
Místo kapelníka olomoucké katedrály proto patřilo k nejprestižnějším hudebnickým zaměstnáním tehdejší Moravy. Ředitel hudebního souboru měl na starosti především obstarávání hudby ke každodennímu liturgickému provozu, což vedle zajišťování opisů nových skladeb pochopitelně zahrnovalo i vlastní kompoziční činnost. Není proto divu, že na tomto postě nacházíme řadu talentovaných skladatelů. Většinou se jedná o jména neprávem pozapomenutá, ačkoliv ve své době patřili olomoučtí kapelníci k známým a respektovaným hudebním osobnostem. Cílem předkládané antologie je proto seznámit dnešního posluchače s tím nejlepším, co v katedrále sv. Václava v době baroka zaznívalo, a přiblížit tak tvorbu skladatelů, kteří formovali hudební tvář nejen Olomouce, ale i celé Moravy.
Výběr skladeb se řídil snahou představit co možná nejširší spektrum hudebních druhů a žánrů, jimž se olomoučtí kapelníci věnovali. Ne všechna díla proto spadají do oblasti duchovní hudby, některá zaznívala spíše v prostředí biskupských zámků a paláců či na soukromých setkáních hudbymilovné společnosti. Významným determinujícím faktorem byl ovšem i současný stav dochování kompozičního odkazu jednotlivých skladatelů: u mnoha z nich víme o existenci celé řady skladeb, avšak v dnešní době je bohužel nutno považovat je za ztracené.
(Arta Records 2017)
Property | Value |
format | CD audio |
original instruments | Yes |