Hunting music of old Czech masters / Lovecká hudba starých českých mistrů
Jiří Družecký (1745-1819) - Partita Berdlersgarn
1. Allegro 05:14
2. Menuetto 04:12
3. Allegro con variazioni 03:05
Jan Nepomuk Vent (1745-1801) - Partita in Dis
4. Presto 02:47
5. Favoritto - Alternativo 02:27
6. Menuetto 03:22
7. Romance 04:57
8. Finale. Presto 02:58
Pavel Vranický (1756-1808) - Sinfonia in D, Op. 25
9. Allegro maestoso 09:12
10. Menuetto 04:41
11. Adagio 06:51
12. La Caccia 07:09
Collegium Musicum Pragensae (1-8), Prague Symphony Orchestra (9-12), conducted by František Vajnar
Hunting cannot be thought about in isolation from the sounds accompanying it - the barking of dogs, the shrieks of frightened quarry, the shots, and the sound of horns and trumpets. Signal instruments and the atmosphere of chase gave rise to the special genre of "hunting music". The quintessential hunting-related instrument is the French horn, which became widely used in Bohemia after 1760, owing to Count Franz Anton von Sporck. Yet hunting music, for a variety of ensembles (including the wind Harmonie), was also played at feasts and other social events. Hunting-themed pieces - cassations, serenades, partitas (many of them termed caccia or la chasse) - indicated their connection with hunting by the selection of instruments, the typical harmonies and melodies, as well as by featuring onomatopoeic effects, such as the sounds of animals and birds, and sonic renditions of buoyant merry-making in the wake of the hunting expedition. The music featured on the present CD was written by three Czech representatives of high Classicism. Jiří Družecký and Jan Nepomuk Vent composed numerous popular pieces for wind instruments. Pavel Vranický, a friend of Haydn and Beethoven, who both chose him to conduct their works, was a distinguished theatre figure in Vienna. Let yourself be immersed in the captivating hunting atmosphere and the subsequent feast.
Deep forests, the sound of bugles and game - an invitation to a hunt from the Czech classical masters.
K lovu neodmyslitelně patří zvuková kulisa - štěkot rozvášněných psů, hlasy vystrašené zvěře, výstřely, zvuk rohů a trubek. Signální nástroje a atmosféra honů však dala vzniknout celému žánru "lovecké hudby". Mezi nástroji jej nejvýrazněji symbolizuje lesní roh, který v Čechách po roce 1760 zdomácněl zásluhou hraběte Františka Antonína Šporka. Lovecká hudba pro různá obsazení (často pro dechovou harmonii) už nezaznívala při lovu samotném, leč při hostinách a jiných kratochvílích. Všechny kasace, serenády, partity (často s přívlastkem caccia nebo la chasse) připomínaly lov nejen volbou nástrojů, typickými souzvuky a melodiemi, ale i zvukomalebnými efekty a scénami (hlasy zvěře a ptáků, obrazy bujarého veselí po skončení lovu). Tři skladatelé představovaní na této nahrávce se počítají k českému vrcholnému klasicismu. Jiří Družecký i Jan Nepomuk Vent jsou autory bezpočtu oblíbených skladeb pro dechové nástroje. Pavel Vranický, přítel Haydnův i Beethovenův (oba si ho rádi volili za dirigenta svých děl), byl jednou z výrazných figur vídeňského divadelního provozu. Nechte se tedy od mistrů vtáhnout do podmanivé atmosféry honu i na následnou slavnostní hostinu.
Hluboké lesy, zvuk polnice a hlasy zvěře - pozvání na hon od mistrů českého klasicismu!
(Supraphon 2018)
Property | Value |
format | CD audio |