Adam Václav Michna (1600-1676) - The Czech Lute / Loutna česká 37:51
1. Foreword 2:44
2. The Calling of a Spiritual Bride 3:46
3. The Glorious Gift of the Mother of God 1:39
4. Wedding Ring 2:32
5. Virgin Love 2:27
6. Farewell to the World 3:02
7. Spiritual Wedding Purgation 2:24
8. Spiritual Dowry 5:55
9. Angel Friendship 2:38
10. Bridal Wreath 3:19
11. Wedding Day 2:20
12. The Fight berween the Soul and the Body 2:09
13. The Grief of the Foolish Virgins 2:51
Adam Václav Michna - Czech Music for the Virgin Mary (1647) / Česká mariánská muzika z r. 1647 20:24
14. The Christmas Magnet and the Archer 2:34
15. Christmas Dew 4:19
16. Christmas Cradle and Baby Rocking 2:13
17. Christmas Eve 4:53
18. Christmas Joy :25
19. Christmas Greetings 2:10
20. Christmas Inn 1:46
Adam Václav Michna - The Music of the Holy Year / Svatoroční muzika 7:07
21. Salutation to the Baby Jesus 3:54
22. Another Song on the Birth of Jesus 2:00
23. The Nightingale from Heaven Sweetly Sings the Praises of God and His Wonderous Birth 1:13
Musica Bohemica
Jaroslav Krček conductor
Prague Chamber Chorus
Jiří Kolář chorus master
Adam Michna (1600-76) is one of the most significant compositional personalities of the Czech baroque. He lived most of his life in Jindřichův Hradec, from where he set out on only a few longer journeys. He apparently assimilated the elements of Italian music from the Jesuit schools, with which he held good contacts from the time of his studies - most of his compositions were published by the Klementinum, a Prague Jesuit institution. While the Czech Marian Music (1647) and Music for the Liturgical Year (1661) remind us of the music from traditional hymn books, The Czech Lute on Holidays, on Friday, in the Church, at the table, and as one wishes for any time, for pleasure, for devotion, composed and published by Michna of Otradovice from Jindřichův Hradec in the year 1653 - this is the whole title of the collection - comes much closer to a modern cycle of love songs. They were originally written for two voices, two violins, three viols, and continuo, but because the violin and viol parts are not extant, the collection has been presented in recent times in the sensitive and scholarly instrumentation of Jaroslav Krček. Michna is a pronounced idealist and lyricist, and his Christmas pastoral poetry, which comprises of one-third of this collection, is particularly warm and sensitive. This music, with its characteristic Czech folk simplicity and clear, periodically divided melodies, has much to say to today's listener.
Jednou zprvních významných skladatelských osobností českého hudebního baroka je Adam Michna (1600-1676). Většinu života prožil v Jindřichově Hradci, odkud podnikl jen několik větších cest. Prvky italské hudby převzal patrně z prostředí jezuitských kolejí, s nimiž udržoval již od studií dobré styky - však také většina jeho skladeb vyšla v pražském jezuitském Klementinu. Zatímco Česká mariánská muzika (1647) a Svatoroční muzika (1661) připomínají tradiční kancionály, Loutna česká v svátek, v pátek, v kostele, při stole, jak se líbí každou chvíli, radostně, spasitelně znící, složená a vydaná od Michny z Otradovic Jindřichohradeckého L. P. 1653 - jak zní celý název sbírky - se blíží spíše modernímu cyklu milostných písní. Původně byla napsána pro dva hlasy,dvoje housle, tři violy a continuo, ale protože se party houslí a viol nedochovaly, sbírka vychází v citlivé a poučené instrumentaci Jaroslava Krčka. Michna je vyslovený idylik, lyrik, rozplývající se v něze a vroucnosti, zvláště ve své vánoční pastorální poezii, jíž je ve sbírce věnována téměř třetina rozsahu, a svou typicky českou lidově prostou a periodicky jasně členěnou melodikou má co říci i dnešnímu posluchači.
(Supraphon 2002)
Property | Value |
format | CD audio |