Josef Mysliveček (1737-1781) - Quintet No. 1 B Flat major
1. Allegro 03:32
2. Larghetto 03:49
3. Tempo di Minuetto 04:51
Josef Mysliveček - String Quartet F major Op. 3
4. Allegro 04:41
5. Andante 06:51
6. Presto assai 02:45
Josef Mysliveček - String Quartet A major Op. 3
7. Allegro 02:01
8. Larghetto 03:43
9. Presto 03:08
Josef Mysliveček - Quintet No. 2 D major
10. Vivace 03:55
11. Largo 04:44
12. Rondo. Allegretto con espressione 03:19
Josef Mysliveček - String Quartet G major Op. posth., No. 5
13. Allegro con spirito 03:38
14. Minuetto 03:00
15. Presto assai 01:58
Josef Mysliveček - Quintet No. 3 F major
16. Allegro 03:12
17. Larghetto 03:10
18. Presto 02:03
Michaela Hrabánková - oboe, Doležal Quartet: Václav Dvořák - 1st violin, Jan Zrostlík - 2nd violin, Martin Adamovič - viola, Vojtěch Urban - cello
Josef Mysliveček has most frequently been mentioned in connection with W. A. Mozart (who, for a certain time, viewed him as a model and inspiration) and is best known for his operas. At the age of 26, he left Prague for Italy, where four years later, in Naples, he celebrated his first triumph, with the opera Il Bellerofonte (1767). A prolific and gifted composer, Mysliveček also wrote instrumental music, including symphonies and chamber pieces. His first cycle of string quartets was published in Paris in 1768, the final one in Amsterdam, shortly after his death. These works were often performed in extended formations as symphonies. Mysliveček's quartets are characterised by wonderfully refined slow middle movements. Even more unique are his oboe quintets. For a long time, they were only known owing to Leopold Mozart's reference to them in a letter to his son Wolfgang, dated October 1777 - Mysliveček wanted Leopold Mozart to offer his quintets and other pieces to the Archbishop of Salzburg. Only due to the initiative of the performers featured on this album, primarily the oboist Michaela Hrabánková and Václav Dvořák, the first violinist of the Doležal Quartet, have the missing oboe parts for three of the six quintets been retrieved in private collections across Europe. The CD thus contains world premiere recordings of rediscovered Mysliveček works, whose significance is further enhanced by a stylistically sensitive interpretation. Our picture of "Il divino Boemo", whom the renowned music historian Charles Burney ranked alongside such masters as Hasse, Gluck and Haydn, is now more complete - and more beautiful.
Previously unheard Mysliveček: newly rediscovered oboe quintets.
Jméno Josefa Myslivečka bývá nejčastěji spojováno s Mozartem (tomu byl po určitý čas vzorem a inspirací) a s operou. V 26 letech odešel z Prahy do Itálie a jako třicetiletý už v Neapoli slavil první velký úspěch s operou Bellerofonte (1767). Kromě konkurenčního světa opery však vynikal i v kompozici symfonií a komorní tvorby. Jeho první cyklus kvartetů vyšel roku 1768 v Paříži, poslední pak krátce po jeho smrti v Amsterdamu. Tyto skladby byly také často prováděny ve větším obsazení jako smyčcové symfonie. Svého druhu autorský podpis představovaly Myslivečkovy výjimečně krásné a propracované pomalé střední věty. Ještě větším unikátem jsou však hobojové kvintety. Dlouho se o nich vědělo pouze díky zmínce v dopise Leopolda Mozarta Wolfgangovi z října 1777; kvintety patřily ke skladbám, které chtěl Mysliveček Leopoldovým prostřednictvím nabídnout salcburskému arcibiskupovi. Teprve z iniciativy interpretů této nahrávky se podařilo vypátrat chybějící hobojový part ke třem ze šesti kvintetů. Michaela Hrabánková a primárius kvarteta se zasloužili o tento objev a premiérovou nahrávku i v badatelské rovině. Jejich stylově citlivá interpretace jen podtrhuje význam objevu. Náš obraz o velkém "Il Boemo", kterého hudební historik Charles Burney neváhal zařadit vedle Hasseho, Glucka či Haydna, je zase úplnější - a krásnější.
Mysliveček dosud neslyšený: nahrávka nově objevených hobojových kvintetů.
(Supraphon 2020)
Property | Value |
format | CD audio |