Don Giovanni, Dramma giocoso in due atti, K. 527
music by: Wolfgang Amadeus Mozart
libretto by: Lorenzo da Ponte
Czech translation: Rudolf Vonásek
Karel Kalaš - Leporello
Jaroslav Vymazalová - Donna Anna
Přemysl Kočí - Don Giovanni
Eduard Haken - Komtur
Ivo Žídek - Don Ottavio
Jarmila Pechová - Donna Elvíra
Milada Musilová - Zerlina
Hanuš Thein - Masseto
Sung in Czech / zpíváno v češtině
Prague Radio Symphony Orchestra / Symfonický orchestr Pražského rozhlasu
Prague Radio Chorus / Sbor Československého rozhlasu v Praze
Václav Jiráček conductor / dirigent
Mono studio remastered recording, Prague, 1951.
DON GIOVANNI POPRVÉ ČESKY NA CD
Opera oper Don Giovanni je svázána s Prahou těsněji než pouze světovou premiérou 29. října 1787 v Nosticově Královském staroměstském národním divadle. Wolfgang Amadeus Mozart (27. 1. 1756 – 5. 12. 1791) přijel do Prahy poprvé na čtyři týdny 8. ledna 1787 po nebývalém pražském ohlasu své Figarovy svatby. Dirigoval zde jednu z jejích nadšeně přijatých repríz, uspořádal hudební akademii s vlastními klavírními improvizacemi a řídil premiéru Sinfonie in D, zvané od té doby Pražská (K. 504).
Zpět do Vídně si odvážel od pražského operního impresária Pasquala Bondiniho objednávku na novou operu. Premiéra byla dohodnuta na říjen téhož roku 1787. Ve Vídni se Mozart snadno shodl s dvorním básníkem Lorenzem da Ponte na námětu o Donu Juanovi, proslulém španělském svůdci žen, uhlazeném prostopášníku a cynickém vrahovi. Pro Mozartovo nové dílo mohla být přímým vodítkem opera Giuseppa Gazzanigy Don Giovanni Tenorio, právě uvedená v Benátkách (v únoru 1787): da Ponte měl k dispozici libreto od Giovanniho Bertatiho a z hudebních náznaků se zdá, že o ní věděl i Mozart. Ředitel pražské (italské) operní společnosti Pasquale Bondini nabídl nejlepší sólisty: titulní roli Dona Giovanniho vytvořil Luigi Bassi, sluhu Leporella Felice Ponziani, Komtura i Masetta Giuseppe Lolli, Donnu Annu Teresa Saporitiová, Dona Ottavia Antonio Baglioni, Donnu Elviru Katherina Micelliová a Zerlinu Caterina Bondiniová. Od klavíru řídil operu sám Mozart. O premiéře 29. října 1787 v pražském Královském staroměstském národním divadle psal Prager Postamtzeitung 3. listopadu 1787: „V pondělí dne 29. byla dávána italskou operní společností toužebně očekávaná opera Mistra Mozarta Don Giovanni aneb Kamenný host. Znalci a hudební umělci prohlašují, že v Praze nebyla provedena žádná, která by se této vyrovnala. Pan Mozart sám dirigoval a při příchodu do orchestru byl uvítán trojnásobným jásotem, který se opakoval i při jeho odchodu. Opera je ostatně krajně obtížná a každý se podivuje, že představení, ač bylo nastudováno v tak krátké době, bylo velmi dobré. Sbory a dekorace si vyžádaly velké náklady a pan Guardasoni vše skvěle pořídil.“
INTERPRETI
Dirigent Václav Jiráček (1920–1966), studoval dirigování a skladbu na pražské konzervatoři. V Praze krátce dirigoval v Národním divadle balety (Pohádku o Honzovi, Popelku, Otella, Palečka), od roku 1947 působil v Ostravě po čtyři sezony jako dirigent opery a od roku 1962 šéfdirigent Státní filharmonie. V pražském rozhlase nastudoval a řídil umělecky vysoce hodnotné kompletní záznamy devíti oper (Armida, Don Giovanni, Evžen Oněgin, Honzovo království, Lucerna, Nevěsta messinská, Paleček, Poupě, Vojna a mír).
Barytonista Přemysl Kočí (1917–2003), Don Giovanni rodem z Rychvaldu, debutoval v Ostravě, kde dále zrál na doporučení Václava Talicha k výrazným pěvecko-hereckým výkonům. Do svazku s operou Národního divadla v Praze vstoupil v roce 1949 s již širokým dramatickým repertoárem. Jeho výkony vzbudily pozornost i v zahraničí, Dona Giovanniho ztělesnil v Praze 44krát.
Všestranný basista Karel Kalaš (1910–2001), nastoupil první angažmá v Bratislavě v roce 1934, po pěti letech jej přijal Václav Talich do Národního divadla.
Sopranistka Jaroslava Vymazalová (1924–1991), přišla do opery Národního divadla v Praze přes Brno a Operu 5. května. Od roku 1950 zpívala vzácně zlatistým hlasem nejprve Donnu Elviru (37krát). Postavu Donny Anny zpívala již v Brně, ale na pražské scéně až roku 1969, a to pouze 5krát.
Basista Eduard Haken (1910–1996), jeho temný, rovný, objemný bas byl ideální zejména pro vážné role (Sarastro, Rocco, Zachariáš, Fiesco, Filip II., Hunding, Žalářník, Susanin, Gremin, Vodník, Svätopluk), ale s velkým smyslem pro humor vytvářel i komické úlohy (Basilio, van Bett, Kecal, Mumlal). Byl rovněž obětavým pěvcem koncertním a chrámovým.
Tenorista Ivo Žídek (1926–2003), Don Ottavio rodem z Kravař, debutoval v Ostravě, kde oslnil v úloze Werthera. Úlohu Ottavia zpíval v letech 1950–1981 česky i italsky 80krát.
Mnohostranná pěvkyně Jarmila Pechová (1919–2008), Donna Elvira rodem z Brna, prošla nejprve operetní zkušeností v rodném městě, v Olomouci a na pražských scénách. Průrazným sopránem i zjevem zazářila v Opeře 5. května (Verdi, Puccini) a od roku 1948 až do nešťastného úrazu (1960) působila v pražském Národním divadle.
Sopranistka Milada Musilová (1912–1995), vstoupila na operní jeviště v Brně a zrála v Ostravě v dívčím a mladodramatickém oboru. V roce 1945 ji získala pražská Opera 5. května. Ve svazku s operou Národního divadla v Praze pak vystupovala ještě plná tři desetiletí, úlohu Zerliny zpívala od roku 1950 v úhrnu 29krát.
Hanuš Thein (1904–1974), vynikal v komických rolích a brzy také režíroval a vyučoval na konzervatoři. Svého prvního Masetta zpíval již v roce 1929 a roli si podržel také v éře Talichově i později až do roku 1963, celkem 95krát.
CD 1
[1] Předehra 6:28
První dějství
[2] Ve dne v noci tak se dřít (Notte e giorno faticar) – Leporello;
Život svůdci v sázku dáti (Non sperar, se non m’uccidi) – Donna Anna,Don Giovanni, Leporello;
Pusť ji, ty sketo! (Lasciala, indegno!) – Komtur, Don Giovanni, Leporello 5:55
[3] Co to zřím, Bože můj! To divadlo tak hrozné (Ma qual mai s’off re, oh Dei, spettacolo funesto)
– Donna Anna, Don Ottavio; Dál chci ti sočit, zrádce (Fuggi, crudele, fuggi) – Donna Anna, Don Ottavio 6:46
[4] No tak, vyslov se rychle, co si přeješ (Orsu, spicciati presto… Cosa voi?) – Don Giovanni, Leporello; Ó, jak bych ráda znala, kde zrádce bídný jest (Ah chi mi dice mai, quel barbaro dov’e)
– Donna Elvira, Don Giovanni, Leporello; Kdo to? Co to vidím? (Chi e la? Stelle, che vedo!) – Donna Elvira, Don Giovanni, Leporello 6:52
[5] Donno, hleďte, tento zábavný seznam (Madamina, il catalogo e questo) – Leporello 5:43
[6] A vy, mladinké dívenky milé (Giovinette che fate all’amore) – Zerlina, Masetto, sbor;
Bohudík, že jsme sami (Manco male e partita) – Don Giovanni, Leporello, Zerlina, Masetto;
Chápu dobře, co chce pán (Ho capito, Signor, si) – Masetto 4:36
[7] Nu, konečně jsme sami (Alfi n siam liberati) – Don Giovanni, Zerlina; Tam ruku dám ti, drahá (La ci darem la mano) – Don Giovanni, Zerlina 4:43
[8] Stůj, hanebný ty svůdce! (Fermati, scellerato!) – Donna Elvira, Zerlina, Don Giovanni; On zrádce jest a lhář (Ah! fuggi il traditor) – Donna Elvira; Dnes, kam jen přijdu, ďábel přijde také (Mi par ch’oggi il demonio si diverta) – Don Giovanni, Don Ottavio, Donna Anna, Donna Elvira 3:03
[9] Ó, nevěř vábným obrazům (Non ti fi dar, o misera) – Donna Elvira, Donna Anna, Don Ottavio, Don Giovanni 4:09
[10] Don Ottavio, já zemru! (Don Ottavio, son morta!) – Donna Anna, Don Ottavio; Ty znáš soka svého (Or sai chi l’onore) – Donna Anna 6:15
[11] Jak jen mám věřit tomu (Come mai creder deggio) – Don Ottavio; Ó, zažeň žaly, neb dojdeš míru (Dalla sua pace la mia dipende) – Don Ottavio 4:23
[12] A ať se co chce děje (Io deggio ad ogni patto) – Leporello, Don Giovanni; Až rudé víno zmate jim hlavy (Finch’han dal vino calda la testa) – Don Giovanni 2:35
[13] Masetto, poslyš jen, Masetto, pravím (Masetto, senti un po’! Masetto dico) – Zerlina, Masetto;
Ach, jen uhoď, můj Masetto (Batti, batti, o bel Masetto) – Zerlina 4:08
[14] Hleďme jen, jak to umí (Guarda un po’, come seppe questa strega) – Masetto, Don Giovanni, Zerlina; Rychle, rychle, než tu bude (Presto, presto, pria ch’ei venga) – Masetto, Zerlina, Don Giovanni, sbor 4:34
[15] Mí drazí, buďme silni (Bisogna aver coraggio) – Donna Elvira, Don Ottavio, Donna Anna, Leporello, Don Giovanni; Chraň nás, ó věčný Bože (Protegga il giusto cielo) – Donna Anna, Don Ottavio, Donna Elvira 4:37
CD 2
[1] Ó, vy dívenky, ustaňte v tanci (Riposate, vezzose ragazze) – Don Giovanni, Leporello, Masetto, Zerlina; Jen račte dále jíti (Venite pur avanti) – Leporello, Don Giovanni, Donna Anna, Donna Elvira, Don Ottavio; Hleďme lotra (Ecco il birbo) – Don Giovanni, Leporello, Don Ottavio, Donna Elvira, Donna Anna, Zerlina, Masetto 8:42
Druhé dějství
[2] Tak nebruč stále (Eh via, buff one) – Don Giovanni, Leporello 2:41
[3] Ó mlč, mé srdce drahé (Ah taci, ingiusto core) – Donna Elvira, Don Giovanni; Tak, copak na to díš? (Amico, che ti par?) – Don Giovanni, Leporello, Donna Elvira 6:46
[4] Ó zjev se u okénka, ty poupě sladké vůně (Deh vieni alla fi nestra, o mio tesoro) – Don Giovanni 1:49
[5] Jen klidně dále (Non ci stanchiamo) – Masetto, Don Giovanni; Vy jděte támhle napravo (Meta di voi qua vadano) – Don Giovanni; Tak my ho máme zabít (Zitto, lascia ch’io senta) – Don Giovanni, Masetto 4:49
[6] Oj, oj, ta moje hlava! (Ahi, ahi, la testa mia!) – Masetto, Zerlina; Milý můj broučku, ubohý kloučku (Vedrai, carino, se sei buonino) – Zerlina 4:35
[7] Hle, s pochodněmi jdou sem (Di molte faci il lume) – Leporello, Donna Elvira;
Sama v sloupoví tom temném (Sola, sola in buio loco) – Donna Elvira, Leporello, Don Ottavio, Donna Anna, Masetto, Zerlina 7:36
[8] Nuže, to jsi byl ty? (Dunque quello sei tu) – Zerlina, Donna Elvira, Don Ottavio, Masetto;
Soucit mějte s hochem mým (Ah pieta, signori miei) – Leporello; Lotra zadržte, za ním! (Ferma, perfi do, ferma!) – Donna Elvira, Masetto, Zerlina, Don Ottavio 2:45
[9] Jen smutek zažeň z tváří (Il mio tesoro intanto) – Don Ottavio 4:11
[10] Chacha, chachacha, dobrý úkryt! (Ah, ah, ah, ah, ah, questa e buona) – Don Giovanni,
Leporello, Komtur 3:43
[11] Ó socho vzácná, vznešená (O statua gentilissima) – Leporello, Don Giovanni, Komtur 3:19
[12] Jen utiš se, má drahá (Calmatevi, idol mio) – Don Ottavio, Donna Anna; Kéž ó máš, má lásko, stále (Non mi dir, bell’idol mio) – Donna Anna 7:20
[13] Čas je k jídlu, hodování (Gia la mensa e preparata) – Don Giovanni, Leporello; V poslední doufám lásky mé bědné (L’ultima prova dell’amor mio) – Donna Elvira, Don Giovanni, Leporello 8:31
[14] Don Giovanni, k tomuto kvasu jsi mne pozval (Don Giovanni, a cenar teco m’invitasti)
– Komtur, Don Giovanni, Leporello, sbor 7:04
[15] Ó, kde je zrádce ten? (Ah dove il perfi do?) – Donna Elvira, Zerlina, Don Ottavio, Masetto, Donna Anna, Leporello 5:22
Property | Value |
format | CD audio |