Edvard Grieg (1843-1907) - Piano Concerto in A minor, Op. 16 (1868) 28:41
1. I. Allegro molto moderato 12:14
2. II. Adagio 6:13
3. III. Allegro moderato molto e marcato – Andante maestoso 10:08
Maurice Ravel (1875-1937) - Piano Concerto in G major (1929-1931) 22:20
4. I. Allegramente 8:38
5. II. Adagio assai 9:18
6. III. Presto 4:11
Sergey Prokofiev (1891-1953) - Piano Concerto No. 1 in D flat major, Op. 10 (1911-1912) 15:23
7. Allegro brioso 6:44
8. Andante assai 4:02
9. Allegro scherzando 4:34
Ivan Moravec – piano
Czech Philharmonic (7-9), conductor Karel Ančerl (7-9) / Yuri Simonov (4-6)
Prague Symphony Orchestra (1-3), conductor Miklós Erdélyi (1-3)
Tracks 1 - 3 recorded live on 5th December 1984 in Prague at the Smetana hall of the Municipal House. Tracks 4 - 6 recorded live on 25th May 1974 in Prague at the Smetana hall of the Municipal House during International Music Festival Prague Spring 1974. Tracks 7 - 9 recorded live on 15th May 1967 in Prague at the Smetana hall of the Municipal House during International Music Festival Prague Spring 1967.
The highly valued discography of Ivan Moravec (1930-2015), one of the 20th century piano legends, comes to a great extent from recording studios. However, thanks to radio microphones some of his remarkable concert performances in Prague concert halls could be retrieved as well. From 1962 on, he performed twenty times at the Prague Spring festival alone. He played Prokofiev’s first concerto at the festival in May 1967 and the recording captures one of the top – and also one of the last – performances of Karel Ančerl with the Czech Philharmonics before his leaving for Toronto. The Ravel recording from May 1974 represents another unforgettable musical experience and no doubt also one of the best Ravel creations ever performed by Moravec. All three recordings are published for the first time; what is more, the one of the Grieg concert played in December 1984 is the only recording made public by the virtuoso pianist. Microphones have captured Ivan Moravec in his top shape, his play possessing romantic flight, ferocity and a wide range of timbre nuances on the one hand, and remarkable preciseness on the other. At every moment, Moravec is deeply sunk in the substance of the work he performs. By this threesome of recordings, Supraphon supplements the pianist’s existing discography by unexpected gems found in the radio archives, undoubtedly pleasing all of his admirers.
Moravec’s inconspicuous artistry on hitherto unpublished recordings.
Vysoce ceněná diskografie Ivana Moravce (1930-2015), jedné ze světových legend klavíru 20. století, pochází z velké části z nahrávacích studií. Díky rozhlasovým mikrofonům si však můžeme připomenout i některé z jeho pozoruhodných koncertních výkonů v pražských koncertních síních. Jen na Pražském jaru vystoupil od roku 1962 dvacetkrát. Prokofjevův I. koncert na festivalu zazněl v květnu 1967 a zachycuje jeden z vrcholných i posledních snímků Karla Ančerla s Českou filharmonií před jeho odchodem do Toronta. Ravel z května 1974 - další nezapomenutelný zážitek a bezesporu jedna z Moravcových nejlepších ravelovských kreací vůbec. Všechny tři nahrávky zde vycházejí poprvé, v případě Griegova koncertu z prosince 1984 jde dokonce o Mistrův jediný vydaný záznam tohoto díla. Mikrofony zachycují Ivana Moravce ve vrcholné formě, s romantickým rozmachem, s pregnancí a dravostí i jemně nuancovanou barevností, vždy však hluboko ponořeného do substance interpretovaného díla. Supraphon tak doplňuje již existující Moravcovu diskografii o další nečekané skvosty z rozhlasového archivu - jistě k velké radosti všech jeho obdivovatelů.
Moravcovo neokázalé mistrovství na dosud nevydaných koncertních nahrávkách!
(Supraphon 2018)
Property | Value |
format | CD audio |