Capella Mariana - Praga Rosa Bohemiae - renaissance music from Prague
Petrus Wilhelmi de Grudencz (1392-after 1452) - Presulem ephebeatum
Heinrich Isaac (1450-1517) - Missa Presulem ephebeatum*
Jacob Obrecht (1457/8-1505) - Largire nunc mitissime*
Johannes Tourout (ca 1450-1480) - Recordare virgo*
Josquin Des Prez (1450/55-1521) - Stabat Mater (Si placet pars)*
Lupus Hellinck (1493/94-1541) - In te Domine speravi*
Pierre de Bonhomme (ca 1555-1617) - Praecinite Domino*
Jacobus Regnart (1540/45-1599) - Defunctum charites Vaetem*
Kryštof Harant (1564-1621) - Qui confidunt. Jan Sixt of Lerchenfels (ca 1550-1629) - Te Deum*
*world premiere recording
Cappella Mariana: Hana Blažíková, Barbora Kabátková - soprano, Daniela Čermáková - alto, Vojtěch Semerád, Tomáš Lajtkep, Ondřej Holub, Tore Denys - tenor, Martin Schicketanz - baritone, Jaromír Nosek - bass, Pablo Kornfeld - organ. Artistic director: Vojtěch Semerád
Two centuries after the prosperous era of Charles IV, Prague enjoyed its second Golden Age, under the reign of the art-loving Emperor and King Rudolf II, as it became a busy cultural centre, attracting artists from all over Europe. Like in a melting pot, a variety of musical styles mingled together in the city: the Franco-Flemish polyphony, represented by the world's most accomplished composer at the time, as well as the vigorous tradition of literary brotherhoods with the archaic polyphonic repertoire of the previous generations. The focal point of the album is the recently rediscovered Prague manuscript of polyphonic masses, with the fabulously survived Missa Presulem ephebeatum by Heinrich Isaac, one of the most significant masters of the Franco-Flemish polyphonic style. Petrus Wilhelmi de Grudencz's Presulem ephebeatum, whose thematic material inspired Isaac, attests to his mass being connected with Bohemia and Prague. The album contains a number of other extraordinary pieces, including Josquin Des Prez's celebrated Stabat Mater, with the added sixth voice, which has been uniquely preserved in this form in Bohemia. Cappella Mariana, made up of stellar early music singers (Hana Blažíková, Barbora Kabátková, etc.), have performed Renaissance polyphony to great acclaim at Europe's most prestigious concert venues and festivals. Vocal polyphony of Renaissance Prague in the perfect harmony of the Cappella Mariana voices.
Od časů Karla IV. to bylo patrně právě za vlády uměnímilovného císaře a krále Rudolfa II., kdy Praha zažívala roky největší slávy, kdy se stala rušnou křižovatkou Evropy a neodolatelným magnetem pro umělce z celé Evropy. Jako v tavícím kotlíku mísily se zde nejrůznější hudební tradice; franko-vlámská polyfonie reprezentovaná nejvýznamnějšími skladateli tehdejšího světa, vedle toho živá tradice literátských bratrstev s archaickým polyfonním repertoárem předchozích generací. Centrálním bodem nahrávky je nedávno objevený Pražský rukopis vícehlasých mší a v něm zcela unikátně zachovaná Missa Presulem ephebeatum jednoho ze slavných představitelů franko-vlámské polyfonie Heinricha Isaaca. Právě kompozice Presulem ephebeatum skladatele Petra Wilhelmi de Grudencz, ze které Isaac čerpal tematický materiál, dokládá souvislost jeho mše s Čechami a Prahou. Nahrávka představuje řadu dalších pozoruhodností, mj. slavné Josquinovo Stabat Mater s dokomponovaným šestým hlasem, dochované v této podobě unikátně právě v Čechách. Pod značkou Cappella Mariana se setkávají pěvecké hvězdy v oblasti staré hudby (Hana Blažíková, Barbora Kabátková ad.), soubor je vyhledávaným interpretem renesanční polyfonie na nejvýznamnějších evropských pódiích a festivalech. Vokální polyfonie renesanční Prahy v dokonalém souznění hlasů Cappella Mariana.
(Supraphon 2019)
Property | Value |
format | CD audio |
original instruments | Yes |
Product links
Obrázek (1) |