1.-15. Eugene Ysaye (1858-1931) – Six Sonatas for Solo Violin, Op. 27 (1923)
16. Jana Vöröšová (b. 1980) – Obsession II (inspired by Eugene Ysayë’s sonatas, and composed for the present recording)
Daniel Matejča – violin (Joseph Gagliano Filius, 1776)
“The artist's first task is to forget himself.” This statement, bold in its time, has been ascribed to Eugene Ysaye, referred to as the “King of the Violin”, who as a composer and performer considerably contributed to the modernisation of violin playing. In 1923, he was so deeply impressed by J. S. Bach’s Violin Sonata No. 1 in G minor, BWV 1001, as performed by Joseph Szigeti, that within a few hours (!) he sketched a set of six sonatas as a counterpart to Bach’s Sonatas and Partitas, BWV 1001-1006. Ysaye dedicated each of his sonatas to a superb contemporary violinist, tailoring it to his style. Technically reaching the limits of the instrument, the pieces placed enormous requirements on the dedicatees (Szigeti, Thibaud, Enescu, Kreisler, Crickboom, Quiroga), yet they remain challenging for the violinists of today. One hundred years after Ysaye created the set of six sonatas, this formidable task has been undertaken by the outstanding young Czech virtuoso Daniel Matejča, the winner of the Eurovision Young Musicians competition (2022), Telemann Violin Competition (Poznan 2020) and Jugend musiziert (Halle 2019). Matejča studied with such distinguished violinists as Boris Belkin and Christian Tetzlaff, and, after collaborating to acclaim with the Prague Radio Symphony Orchestra, has been invited to perform with other renowned orchestras. Supraphon has shifted the 100-year-old concept to the 21st century and commissioned a composition that would reflect Ysaye’s sonatas, as well as young violinists’ musicality and virtuosity. Jana Vöröšová’s Obsession II is both answer and challenge.
„Prvním úkolem umělce je zapomenout sám na sebe.“ Tento ve své době odvážný výrok je připisován „králi houslí“, Eugénu Ysayovi, který jako skladatel i interpret výrazně přispěl k modernizaci houslové hry. V roce 1923 se ho při recitálu Josepha Szigetiho hluboce dotkla Bachova Houslová sonáta g moll BWV 1001. V několika dalších hodinách (!) naskicoval celý cyklus šesti sonát jako pandán k Bachovým Sonátám a partitám BWV 1001–1006. Každou sonátu ušil na míru některému ze svých slavných kolegů a jeho hráčskému stylu. Technicky se tu Ysaye pohybuje na hranicích možností nástroje a jako tehdy pro dedikanty (Szigeti, Thibaud, Enescu, Kreisler, Crickboom, Quiroga) představuje nejvyšší výzvu i pro dnešní interprety. 100 let po vzniku cyklu tuto hozenou rukavici zvedl výjimečný mladý český virtuos Daniel Matejča, vítěz Eurovision Young Musicians (2022), Telemannovy houslové soutěže (Poznań 2020) a Jugend musiziert (Halle 2019). Matejča studoval mj. pod vedením Borise Belkina či Christiana Tetzlaffa a po spolupráci se SOČR a Jiřím Rožněm je zván k dalším vynikajícím orchestrům. Celých sto let starý skladatelův koncept Supraphon posunul do 21. století a objednal skladbu, jež by reflektovala Ysayovy sonáty i muzikalitu a virtuositu mladého houslisty. Obsession II Jany Vöröšové je odpovědí i výzvou.
(Supraphon 2023)
Property | Value |
format | CD audio |