Wolfgang Amadeus Mozart - Quintet for Clarinet, 2 Violins, Viola and Cello in A major (Stadler-Quintet), K 581
1. Allegro 08:34
2. Larghetto 05:53
3. Menuetto 06:53
4. Allegretto con variazioni 08:44
Johannes Brahms - Quintet for Clarinet, 2 Violin, Viola and Cello in B minor, Op. 115
5. Allegro 09:18
6. Adagio 10:00
7. Andantino - Presto non assai, ma con sentimento 04:33
8. Con moto 09:16
Smetana Quartet (Jiří Novák - 1st violin, Lubomír Kostecký - 2nd violin, Jaroslav Rybenský, Milan Škampa - viola, Antonín Kohout - cello), Vladimír Říha - clarinet
The origination of Mozart's extensive Clarinet Quintet in A major (1789), as well as that of Brahms's opus some hundred years later (1891), was primarily inspired by the mastery of a virtuoso clarinettist. In the case of Mozart, it concerned the famous Anton Stadler, to whom the composer also dedicated other solo compositions for clarinet. The piece's 1789 premiere in Vienna was concurrently the premiere of the basset clarinet, in whose construction Stadler himself participated. Brahms was inspired to write his Quintet by the clarinettist Richard Mühlfeld. Bearing witness to the composition's success is the fact that at its premiere (1891) the second movement with the melody spiced up "Hungarian-style" was repeated on no less than three occasions. The solo part on these archive recordings is played by Vladimír Říha, solo clarinettist of the Czech Philharmonic Orchestra during the Talich, Ančerl and Kubelík eras. His mastery earned him numerous accolades, including the Grand Prix du disque de l'Academie Charles Cros for his splendid recording of Kramář's Concerto. Both of the recordings fall within the "first half" of the lifetime of the superb Smetana Quartet, which played a crucial role in establishing the reputation of the "Czech quartet school" worldwide.
Inspirací pro vznik Mozartova rozsáhlého klarinetového kvintetu A dur z roku 1789 i Brahmsova o sto let mladšího opusu (1891) byla především hra vynikajícího klarinetisty. V Mozartově případě jím byl slavný Anton Stadler, kterému skladatel dedikoval i ostatní sólové skladby pro klarinet. Premiéra skladby ve Vídni roku 1789 byla současně premiérou basetového klarinetu, na jehož stavbě se Stadler sám podílel. Brahmse k jeho kvintetu inspiroval klarinetista Richard Mühlfeld. O úspěchu skladby svědčí fakt, že při její premiéře (1891) byla druhá věta s "uhersky" okořeněnou melodikou třikrát opakována. Sólového partu se na těchto archivních nahrávkách ujal Vladimír Říha, který působil jako sóloklarinetista České filharmonie v éře Talichově, Ančerlově i Kubelíkově. O jeho mistrovství svědčí mj. Grand Prix du disque de l'Academie Charles Cros za skvostnou nahrávku Kramářova koncertu. Obě nahrávky pak spadají do "prvního poločasu" života jedinečného Smetanova kvarteta, které se zásadní měrou zasloužilo o jméno "české kvartetní školy" po celém světě.
(Supraphon 2009)
Property | Value |
format | CD audio |