Zdeněk Fibich (1850–1900) - Skladby pro klavír / Works for Piano
1. Jaro, op. 1 / The Spring, Op. 1 (H.; 1865) 3:49
Lístky do památníku, op. 2 / Album Leaves, Op. 2 (H. 66; 1865–66) 6:18
2 I. Věnování/A Dedication. Andantino 1:07
3 II. Fantastický kousek / A Fantastic Piece. Vivace 0:50
4 III. Norská píseň rybářská/Norwegian Fisherman’s Song. Andantino 1:15
5 IV. Capriccio/Caprice. Presto 1:06
6 V. Epilog/Epilogue. Allegro moderato 1:45
Scherzo e moll, op. 4 / Scherzo in E minor, Op. 4 (H. 80; 1866)
7 Presto 2:15
Scherzo Es dur, sine op. / Scherzo in E fl at major, sine op. (H. 154; 1871)
8 Molto vivace, con umore 3:38
Z hor, op. 29 / From the Mountains, Op. 29 (H. 290; 1887) 18:05
9 I. Andante placido 6:30
10 II./1 Con fuoco 1:28
11 II./2 Poco lento 3:17
12 II./3 Semplice 1:26
13 II./4 Molto allegro e precipitato 0:47
14 II./5 Allegro ma poco maestoso 0:59
15 II./6 Tranquillo 3:37
Malířské studie, op. 56 / Painting Studies, Op. 56 (H. 328; 1898–99) 32:12
16 I. Lesní samota / Forest Solitude - Andante (Drážďany / Dresden; Jacob van Ruisdael) 7:14
17 II. Spor masopustu s postem / The Fight Between Carnival and Lent - Allegro con brio (Vídeň / Wien; Pieter Brueghel st./sen.) 4:39
18 III. Rej blažených / The Dance of the Angels and the Just in Paradise - Andante mosso (Berlín / Berlin; Fra Angelico) 4:48
19 IV. Jó a Jupiter / Jupiter and Io - Moderato (Vídeň / Wien; Antonio Allegri da Correggio) 8:59
20 V. Zahradní slavnost / A Garden Party - Andantino grazioso (Berlín/Berlin; Antoine Watteau) 6:13
Tomáš Víšek piano / klavír
Fibich je bytostný romantik, mistr hudební miniatury i monumentální velké fresky, v jehož tvorbě se odráží mimořádná sourodost dramatického a hudebního talentu. Významně zasáhl do všech hudebních oborů, jako je opera, symfonická báseň, symfonie, ouvertura, píseň, komorní a klavírní tvorba. Uvedl do různých forem české hudby baladu. Český repertoár nově obohatil o koncertní melodram, v němž především po tektonické stránce překonal německé romantiky a dospěl k plně prokomponovanému útvaru. Světovým unikátem je trilogie scénických melodramů Hippodamie na libreto Jaroslava Vrchlického. Ojedinělým počinem světové literatury je i klavírní cyklus Nálady, dojmy a upomínky o 376 dílech. Sílící lyrika ve Fibichově tvorbě vyvrcholila v klavírním cyklu Z hor (1887), který je ohlasem jeho každoročních pobytů v Alpách. Láska k přírodě se u Fibicha pojila i s přírodovědným studiem; byl sběratelem motýlů, vážně se zajímal o geologii a zeměpis. K vrcholným dílům osmdesátých let patří opera Nevěsta messinská, která zvítězila v konkurzu o nejlepší vážnou operu ke znovuotevření Národního divadla. Poslední desetiletí Fibichova života je nejbohatší na velká díla. Fibich se vyrovnal s principy moderního hudebního dramatu a dospěl k novému hudebnímu výrazu, kde se dostává do popředí melodická invence.
Tomáš Víšek (1957) začal hrát na klavír v osmi letech na hudební škole u prof. Pavla Svobody. V letech 1972 –1976 studoval na Pražské konzervatoři u prof. Valentiny Kameníkové a později u prof. Zdeňka Kožiny a v letech 1976–1984 Akademii múzických umění (AMU) v Praze. Již během studií se stal několikanásobným laureátem domácích soutěží (Ústí nad Labem, Hradec Králové, Mariánské Lázně). Z mezinárodních soutěží získal ocenění například v Chopinově soutěži ve Varšavě nebo na Vídeňské mezinárodní hudební soutěži. V roce 2016 získal první cenu na soutěži International Master Competition for Music Teachers ve Varšavě. Vystupoval v Čechách, na Slovensku, v Polsku, Japonsku, Egyptě, USA, ve Velké Británii, v Maďarsku, Rusku, Bulharsku, Německu, ve Francii, v Holandsku, Itálii, ve Švýcarsku, Finsku, Slovinsku a v Rakousku. S mimořádným přijetím se setkal jeho klavírní recitál na Mezinárodním hudebním festivalu Pražské jaro 1997 (stejně jako vystoupení v roce 2002, 2003, 2006 a 2014) a festivalu Musica Iudaica 97, několikrát vystoupil před vyprodaným Rudolfinem jako sólista Gershwinovy Rhapsody in Blue.
(Czech Radio 2017)
Property | Value |
format | CD audio |