Robert Schumann (1810–1856) - Sonáta pro housle a klavír č. 2 d moll, op. 121 (1853) / Sonata for Violin and Piano No. 2 in D minor, Op. 121 (1853) 31:59
1 I. Ziemlich langsam. Lebhaft 12:38
2 II. Sehr lebhaft 4:25
3 III. Leise, einfach 5:43
4 IV. Bewegt 9:01
Clara Schumann (1819–1896) - Tři romance pro housle a klavír, op. 22 (1853) / Three Romances for Violin and Piano, Op. 22 (1853) 10:08
5 I. Andante molto 3:10
6 II. Allegretto. Mit zartem Vortrage 2:52
7 III. Leidenschaftlich schnell 4:00
8. Johannes Brahms (1833–1897) - 8 Scherzo c moll pro housle a klavír (1853; WoO 2) / Scherzo in C minor for Violin and Piano (1853; WoO 2) 5:18
Hans Pfitzner (1869–1949) - Sonáta pro housle a klavír e moll, op. 27 (1918) / Sonata for Violin and Piano in E minor, Op. 27 (1918) 28:45
9 I. Bewegt, mit Empfi ndung. Allegro espressivo 13:03
10 II. Sehr breit und ausdrucksvoll. Adagio, quasi fantasia 7:39
11 III. Äusserst schwungvoll und feurig 7:57
František Novotný housle / violin, Igor Ardašev klavír / piano
FRANTIŠEK NOVOTNÝ studoval houslovou hru na brněnské konzervatoři u Bohumila Kotmela st., na JAMU ve třídě Bohumila Smejkala a u předních virtuosů a pedagogů Zakhara Brona a Viktora Treťjakova. Vítězství, laureátské tituly a zvláštní ocenění obdržel ve více než dvaceti soutěžích (např. Kocianova soutěž, Concertino Praga, Beethovenova soutěž v Hradci nad Moravicí, Ševčíkova soutěž v Písku, Čajkovského soutěž v Moskvě, Pražské jaro, Premio Paganini v Janově, International Competition v Tokiu…). Je nositelem ceny italské rozhlasové a televizní společnosti RAI a medaile Henryka Wieniawského. Svůj mimořádně široký repertoár (čítající např. více než sedmdesát titulů s orchestrem) uplatňuje ve spolupráci s předními symfonickými tělesy, koncertuje na významných pódiích evropských zemí, USA, a zejména Japonska. Kromě tradičního repertoáru představuje méně známá či zcela neznámá díla světových autorů. Realizuje nahrávky CD pro zahraniční i česká vydavatelství, např. unikátní 2CD s kompletním houslovým dílem Ernesta Blocha či romantické houslové koncerty Arenského a Tanějeva. Spolupracuje s rozhlasovými a televizními společnostmi. Pedagogicky působí na Hudební fakultě JAMU a VŠMU, pravidelně učí i na mistrovských kurzech (ČR, Francie, Polsko, Japonsko, USA) a je porotcem řady mezinárodních houslových soutěží (např. Pražské jaro, Ernst-Szymanowski a Telemann v Polsku, Balys Dvarionas v Litvě, Carl Flesch v Maďarsku ad.). V roce 2009 mu byl udělen titul vysokoškolského profesora.
IGOR ARDAŠEV reprezentuje už dlouho české pianistické umění na mezinárodním fóru. Jeho talent byl formován zprvu otcem, později na konzervatoři i na JAMU Inessou Janíčkovou, v mistrovských kurzech Paulem Badurou-Skodou v Rakousku a Rudolfem Serkinem v USA. Kromě úspěchů v juniorských soutěžích se Ardašev stal laureátem Čajkovského soutěže v Moskvě, soutěže Pražského jara, královny Alžběty v Bruselu (zde získal též cenu belgického rozhlasu a televize), Marguerite Long-Jacques Thibaud v Paříži. V roce 1990 obdržel 1. cenu v soutěži Marie Callasové v Aténách. Interpretační úroveň dovoluje virtuózně disponovanému pianistovi pořádat samostatné recitály, hrát čtyřručně i na dva klavíry (s Renatou Ardaševovou), spolupracovat s komorními soubory i vynikajícími světovými orchestry a dirigenty (Česká filharmonie, Pražská komorní filharmonie, Královská liverpoolská fi lharmonie, BBC Londýn). Kromě domácích pódií je zván na renomované evropské hudební festivaly. Z jeho nahrávek připomeňme např. Čajkovského koncert b moll, čtyřruční Dvořákovy Slovanské tance a klavírní verzi Smetanovy Mé vlasti s Renatou Ardaševovou, sólové kompozice Lisztovy, Martinů, Ježkovy, Prokofjeva, Musorgského, Beethovenovy ad. Kromě koncertní činnosti působí rovněž jako pedagog na Hudební fakultě JAMU a je zván do porot významných klavírních soutěží.
Parametr | Hodnota |
format | CD audio |