Charles and France
1. Cantio Plebs Domini 3:41
2. Alleluia Virga Iesse floruit 1:54
3. Sequentia Ave virgo singularis 4:26
4. Guillaume de Machaut – Dame je sui cilz qui vueil / Fins cuer doulz 2:57
Charles and Relics – The Feast Day of the Holy Lance and Nails
5. Antiphona In splendore 2:12
6. Hymnus Pange lingua 2:27
7. Lectio de homilia beati Augustini 1:17
8. Responsorium Vibrans miles 2:55
Charles and the University
9. Cantio Salve mundi Domina 2:29
10. Je languis 2:40
11. Cantio Rubus incombustibilis 2:03
12 Cantio Prima declinatio 4:16
13/ Sois tart 1:48
Charles and Courtly Love
14/ Mülich von Prag – Nun siht man aber beide 3:45
15/ Otep myrhy 3:09
16/ Anjelíku rozkochaný 0:38
17/ Dřěvo se listem odiévá 4:01
Charles and Slavic Liturgy
18. Reading for the feast day of Sts. Cyril and Methodius 2:59
19. Alleluia Veselite se 1:45
Charles and the Worship of Saints
20. Responsorium Letare pia Aquensis ecclesia 2:01
21. Stola Jacob 1:08
22. Svatý Václave 1:12
23. Antiphona Laus alme sit Trinitati 5:00
24. Quae est ista 1:36
25. Responsorium Ecce Sigismundus 2:23
26. Motetus Ave coronata 2:57
Schola Gregoriana Pragensis, artistic director: David Eben
Hana Blažíková soprano, Jakub Kydlíček recorders, Monika Reslerová recorders, Jakub Eben percussion
Stereo digital studio recording, Church of Saint James the Greater, Zbraslav, Prague, September 21-24, 2015.
Under the reign of Charles IV (1316-1378), Prague acquired its magical beauty. The astonishing wealth of art and architecture that originated at the time is evident at first glance, yet the King also attended to the blossoming of the city’s spiritual and cultural life. While Saint Vitus Cathedral was the most prominent centre of music, variegated genres also flourished at the Prague university (Latin sacred songs and French ars nova) and at the Emmaus Monastery, founded by Charles with the aim to pursue the Slavonic liturgy. Czech songs (The Bundle of Myrrh, The Wood Clads Itself with Leaves), which linked up to the tradition of German Minnesang, were performed in Prague too. Generally known is Charles IV’s reverence for saints and the attendant passion for collecting relics of holy men. The King even initiated the introduction of the Feast Day of the Holy Lance and Nails, part of whose chant repertoire is featured on this album, recorded by the renowned Schola Gregoriana Pragensis ensemble and the soprano Hana Blažíková. The chants and polyphonic songs are supplemented by secular music, with the result being a fascinating picture of the variegated music performed during the reign of Charles IV, showing all its forms.
From the cathedral, university and street: a fascinating picture of the musical life in Prague under Charles IV.
Byl to právě český král Karel IV. (1316-1378), který vtiskl Praze její nebývalou krásu. Bohatství architektonických a výtvarných skvostů z jeho doby je zřejmé na první pohled, král však neméně pečoval o rozkvět duchovního a kulturního života tohoto města. Kromě svatovítské katedrály se hudba v pozoruhodné žánrové barevnosti rozvíjela v prostředí pražské university (latinské duchovní písně i francouzská ars nova), v Emauzích, klášteře založeném Karlem za účelem provozování slovanské liturgie, městem se jistě ozývaly i české písně (Otep myrhy, Dřěvo se listem odiévá) navazující na tradici německého minnesangu. Všeobecně známá je úcta Karla IV. ke svatým a s tím související "sběratelská vášeň" pro relikvie. Právě z Karlova podnětu vznikl svátek svatého Kopí a hřebů, jehož chorální officium zde zčásti zaznívá. Chorální i vícehlasé zpěvy Karlovy doby doplňuje renomovaný soubor Schola Gregoriana Pragensis na společné nahrávce se sopranistkou Hanou Blažíkovou i o světskou tvorbu; výsledkem je fascinující obraz hudebního života za Karla IV. ve všech jeho barvách a formách.
Z katedrály, univerzity i z ulice: fascinující obraz hudebního života Prahy za Karla IV.
(Supraphon 2016)
Parametr | Hodnota |
format | CD audio |