Jan Zach (1713-1773) - Requiem solemne in c minor
1. Requiem aeternam 01:36
2. Te decet hymnus 02:08
3. Kyrie 01:57
4. Dies irae 02:24
5. Recordare, Jesu pie 01:39
6. Lacrymosa dies illa 01:09
7. Dona eis requiem 01:00
8. Domine Jesu Christe 01:16
9. Sed signifer 05:21
10. Quam olim Abrahae 01:29
11. Sanctus 00:45
12. Benedictus 02:43
13. Osanna in excelsis 00:34
14. Agnus Dei 02:14
15. Lux aeterna 00:27
16. Cum sanctis 02:03
Jan Zach - Vesperae de Beata Virginie in D major
17. Dixit Dominus 02:08
18. Juravit Dominus 02:09
19. Dominus a dextris 01:20
20. De torrente 02:12
21. Gloria 00:40
22. Laudate pueri (Psalm 112/113) 03:13
23. Laetatus sum (Psalm 121/122) 06:56
24. Nisi Dominus (126/127) 02:56
25. Magnificat 00:32
26. Quia respexit 02:00
27. Fecit potentiam 01:24
28. Deposuit potentes 02:33
29. Gloria 00:47
Michaela Šrůmová soprano / soprán, Sylva Čmugrová alto / alt, Čeněk Svoboda tenor, Jaromír Nosek bass / bas, Musica Florea, Collegium Floreum, Marek Štryncl conductor / dirigent
Jan Zach, a new name in this editorial series, ranks among the "Czech music migrants" of the 18th century. However, before leaving war-struck Bohemia in 1741when he was twenty-eight years old, he had already composed a substantial amount of music. The focus of his work lies in liturgical music - solely the text of the requiem mass has been set to music by Zach three times. His Requiem solemne in c minor was one of the most frequently performed requiems on Prague church choirs (a fact witnessed by a great number of surviving copies) and could still be heard as late as the 20th century. Today's audiences can listen to this mass as a resounding textbook of compositional styles used at the time and admire Zach's impressive array of style elements ranging from strict counterpoint to modern coloratura arias. His Vesperae de Beata Virgine (introduced here in a modern-time premiere) were also widely used in Prague in Zach's time. Here we can already trace the first echoes of the style of the Viennese classicist school. Both works give us an idea of music that sounded in newly built Prague churches in the 1730s. Members of the internationally renowned ensemble Musica Florea have accomplished this premiere with their characteristic lively engagement.
Zach's Requiem and Vesperae de Beata Virgine: Music of the 18th Century Prague Choirs Coming Back to Life.
Jan Zach, nové jméno v této ediční řadě, bývá řazen mezi „českou hudební emigraci“ 18. století. Než však ve svých 28 letech ve válečném roce 1741 opustil Čechy, měl už za sebou hezkou řádku skladeb. Těžiště jeho tvorby leží v oblasti hudby liturgické; jen text zádušní mše zhudebnil třikrát. Requiem solemne c moll patřilo na kůrech pražských kostelů k těm nejčastěji provozovaným (svědčí o tom množství dochovaných opisů) a zaznívalo z nich až do století dvacátého. Tuto mši lze dnes poslouchat i jako znějící čítanku tehdy obvyklých kompozičních stylů, s úžasem nad autorovým širokým záběrem – od přísného kontrapunktu až po moderní koloraturní árie. Zachovy Mariánské nešpory (zde v novodobé premiéře) měly v tehdejší Praze také hojné uplatnění a zaznívají v nich již názvuky stylu vídeňských klasiků. Obě díla nám skýtají představu, jaká hudba zněla v novostavbách pražských kostelů 30. let 18. století. Musica Florea, soubor mezinárodního renomé, se ujal této premiéry s nasazením sobě vlastním.
(Supraphon 2016)
Property | Value |
format | CD audio |
original instruments | Yes |